Svar: Slået hovedet og spørgsmål om mad
14. oktober 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Det er altid vigtigt at forebygge skader og derfor er det en god idé at gennemtænke, hvor og hvordan ens barn kan komme til skade. Når det handler om at slå hovedet, så er det ofte faldulykker som falde ned fra bord, stol, pusleborde, trapper osv. som børn kan komme ud for - og det kan godt være farligt. Det kan altså godt skade barnet.
At små børn falder en gang imellem, når de øver sig i at gå og derfor tumler ind i væggen, i døren eller lignende, skader normalt ikke. Det er dog vigtigt at man holder øje og stadig forsøger at forhindre, at barnet kommer til skade ...
Hjernen ligger normalt godt beskyttet inde i kraniet, men hvis barnet falder ned fra noget (f.eks. ned fra puslebordet) eller hvis barnet på anden måde slår sit hoved hårdt, så vil hjernen kunne blive rystet inde i kraniet "hjernerystelse". Symptomer på hjernerystelse kommer ikke altid med det samme, så et barn der er faldet og som har slået hovedet meget, skal man altid observere tæt.
Det er en skrøne at man ikke skal komme koldt på, når barnet slår sig. Det er netop hvad man skal. Hvis barnet har slået sit hovede, så vil der ofte komme en bule og man skal lægge koldt på bulen så hurtigt som muligt og holde stedet afkølet, så længe barnet kan holde det ud - det kan sagtens være 20 minutter. Det kan være en god idé at bruge en pose frosne ærter eller lignende fra fryseren, som man putter inden i et viskestykke eller lignende. Man kan også købe gelepuder beregnet til formålet, som man kan have liggende i fryseren - de kan også tages med på tur ...
Jeg tør ikke svare på om man kan fryse mad på glas, men det vil jeg undersøge. Et glas kan dog normalt godt holde sig på køl i køleskab et par dage efter åbning og du kan således måske godt nå at bruge et glas færdigt over et par dage. De fleste glas kan holde sig 1-3 dage i køleskab efter åbning, det afhænger lidt af hvad der er i, men det står på glasset.
Knorr sovs indeholder jo en del salt, så vidt jeg ved og alt for meget salt er naturligvis ikke hensigtsmæssigt. Din dreng er dog nu 10 måneder og det er også vigtigt at han får mad, som tager udgangspunkt i jeres mad ... jeg synes ikke det er problematisk at han tilbydes knorr sovs, men det skal naturligvis ikke være store mængder og generelt gælder at variation er vigtigt både for børn og voksne :o)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat god efterårsferie, hvis I holder det:o)
BEMÆRKNING den 21.10 2008 vedr. at nedfryse industriel mad:
Jeg har undersøgt, hvorvidt man kan fryse industriel mad og det kan man godt. Selve glasset kan ikke fryses – men indholdet kan fryses i op til 3 mdr. Det gælder alt babymos på glas, MME-pulver og grødpulver.
Det anbefales at man hælder mosen små rene opbevaringsbøtter med tætsluttende låg eller til de mindste børn, som ikke spiser særlig meget, bruger isterningbakker puttet i en pose. Så kan man "klikke" en passende portion ud af formen.
MME- og Grødpulver skal hældes i frysepose. Det anbefales at man fryser ned i mindre portioner og når pulveret tøs op igen, skal man være opmærksom på at det har en dårligere holdbarhed.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske