Svar: Slået hovedet og spørgsmål om mad

14. oktober 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maria

Det er altid vigtigt at forebygge skader og derfor er det en god idé at gennemtænke, hvor og hvordan ens barn kan komme til skade. Når det handler om at slå hovedet, så er det ofte faldulykker som falde ned fra bord, stol, pusleborde, trapper osv. som børn kan komme ud for - og det kan godt være farligt. Det kan altså godt skade barnet.

At små børn falder en gang imellem, når de øver sig i at gå og derfor tumler ind i væggen, i døren eller lignende, skader normalt ikke. Det er dog vigtigt at man holder øje og stadig forsøger at forhindre, at barnet kommer til skade ...

Hjernen ligger normalt godt beskyttet inde i kraniet, men hvis barnet falder ned fra noget (f.eks. ned fra puslebordet) eller hvis barnet på anden måde slår sit hoved hårdt, så vil hjernen kunne blive rystet inde i kraniet "hjernerystelse". Symptomer på hjernerystelse kommer ikke altid med det samme, så et barn der er faldet og som har slået hovedet meget, skal man altid observere tæt.

Det er en skrøne at man ikke skal komme koldt på, når barnet slår sig. Det er netop hvad man skal. Hvis barnet har slået sit hovede, så vil der ofte komme en bule og man skal lægge koldt på bulen så hurtigt som muligt og holde stedet afkølet, så længe barnet kan holde det ud - det kan sagtens være 20 minutter. Det kan være en god idé at bruge en pose frosne ærter eller lignende fra fryseren, som man putter inden i et viskestykke eller lignende. Man kan også købe gelepuder beregnet til formålet, som man kan have liggende i fryseren - de kan også tages med på tur ...

Annonce

... ...

Jeg tør ikke svare på om man kan fryse mad på glas, men det vil jeg undersøge. Et glas kan dog normalt godt holde sig på køl i køleskab et par dage efter åbning og du kan således måske godt nå at bruge et glas færdigt over et par dage. De fleste glas kan holde sig 1-3 dage i køleskab efter åbning, det afhænger lidt af hvad der er i, men det står på glasset.

Knorr sovs indeholder jo en del salt, så vidt jeg ved og alt for meget salt er naturligvis ikke hensigtsmæssigt. Din dreng er dog nu 10 måneder og det er også vigtigt at han får mad, som tager udgangspunkt i jeres mad ... jeg synes ikke det er problematisk at han tilbydes knorr sovs, men det skal naturligvis ikke være store mængder og generelt gælder at variation er vigtigt både for børn og voksne :o)

Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat god efterårsferie, hvis I holder det:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

BEMÆRKNING den 21.10 2008 vedr. at nedfryse industriel mad:

Jeg har undersøgt, hvorvidt man kan fryse industriel mad og det kan man godt. Selve glasset kan ikke fryses – men indholdet kan fryses i op til 3 mdr. Det gælder alt babymos på glas, MME-pulver og grødpulver.

Det anbefales at man hælder mosen små rene opbevaringsbøtter med tætsluttende låg eller til de mindste børn, som ikke spiser særlig meget, bruger isterningbakker puttet i en pose. Så kan man "klikke" en passende portion ud af formen.

MME- og Grødpulver skal hældes i frysepose. Det anbefales at man fryser ned i mindre portioner og når pulveret tøs op igen, skal man være opmærksom på at det har en dårligere holdbarhed.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnløshed

De fleste par har en naturlig forventning om blive forældre på et tidspunkt. Men for nogle sker det dog ikke bare af sig selv.

Hvis man som par forsøger at blive gravide gennem et år, uden at de lykkes, så betragtes det som ufrivilligt barnløshed. Statistikken siger, at ca 80 % vil bliv gravide i løbet af et år.

Årsagerne til at man ikke bliver gravid kan være rigtig mange og det tager tid at finde frem til den rigtige behandling for det enkelte par. Derudover er...

Læs mere i Babylex

Mekonium - den første afføring

Mekonium er betegnelsen for den første afføring, som spædbarnet har. Afføringen er sort og klæbrig og ser ud som tjære.

Det, der kommer ud, er det fostervand, som barnet har drukket, da det lå inde i maven. Det indeholder blandt andet hår og afstødte hudceller. Fostervand, hår og hudceller samler sig i tarmen og bliver udskilt som mekonium, når barnet bliver født. Nogle gange udskiller barnet mekonium forbindelse med fødslen, hvilket er med til at give grønt fostervand.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre