Svar: Mad og allerede storesøster

10. oktober 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Gitte

Det er helt normalt at børn omkring 1 års alderen bliver mere selektive, hvad angår mad.

Det er stadig en god idé at starte dagen med havregrød, det ligger en god bund og havregryn virker længe og godt. Det er også stadig vigtigt med mange små og hyppige måltider. Alma udvikler sig rigtig meget, bruger sig selv fysisk og det er vigtigt at hun tilbydes lidt og tit, så hendes blodsukker holdes stabilt og så hun får sit energibehov dækket. Lidt og tit er altså bedre en få og store portioner :o)

Jeg vil anbefale dig at bage nogle boller, - dem kan I alle spise og du kan fint tage dem med, når I skal på tur.

Havregrynsboller laver du således:

150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.

50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.

Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du til frokost supplerer med rester fra aftensmaden. På den måde sikrer du at hun fortsat få grøntsager, kød, fisk, ris, pasta osv. og dermed spiser mere varieret. Ofte er appetitten og lysten til at spise lidt større til frokost end om aftenen og det er som sagt en god idé at tilbyde lidt af samme type mad på begge tidspunkter.

En plan for dagen til et barn på knap et år kan se således ud:

Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet med sødmælk (letmælk efter 1 år) og smørklat, sødmælk af kop

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, ½ banan eller anden frisk frugt, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, sildepostej, makrel, tun, rognguf osv. Tilbehøver af kogte ærter, gulerod, majs, pastaskruer, ris med lidt sovs, kartoffelbåde eller lignende. Du kan også give hende et stykke lasagne, frikadeller (kød/fiskedelle) eller hvad du nu har rester af fra aftensmaden. Vand af kop.

Puttes til middagslur

Eftermiddag 16: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, lidt müsli, frugtmos eller lignende, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop

Aften 18-18.30: Familiemad, lasagne, pasta ...

Annonce

... med kødsovs, frikadeller, farsbrød, madpandekager, laks, rødspættefileter, torsk, kogte grøntsager - grøntsager kan moses med lidt sovs, ris kan gives med lidt sovs osv. Sødmælk (letmælk efter 1 år) af kop.

Dessert en portion frugtgrød med mælk på, vand af kop.

Puttes til natten med amning ca kl. 20

Med hensyn til amning og ammestop, så må du gerne bibeholde amning som en del af putteritualet, så længe I begge har det godt med det. Når du stopper amning skal der ikke erstattes med en flaske. Flaske er ikke relevant efter 12 måneders alderen, hun kan fint få sit mælkebehov dækket uden. I stedet kan du erstatte med en kop mælk og en godnathistorie. Men som sagt, må du gerne amme videre en gang dagligt, så længe I begge trives med det. Det er ikke sådan at man skal stoppe bare fordi ens barn bliver et år ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er dejligt at du er gravid, et stort tillykke med det! Din graviditet vil ændre på smagen af din mælk og det kan gøre at din datter helt naturligt af sig selv vil sige brystet fra og det er fint nok. Andre gange så er barnet ligeglad og så ender man måske med at amme begge børn - igen afhænger det helt af hvordan du har det bedst :o)

Der er fordele og ulemper ved det meste her i livet og sådan er det også med aldersforskel mellem søskende. Der er masser af fordele ved at der går flere år imellem søskende og der er masser af fordele ved at få søskende som ligger tæt aldersmæssigt. Ligesom det naturligvis også kan give forskellige udfordringer, alt efter hvad man vælger :o)

Der behøver absolut ikke være problemer i at få børn med 18 måneders mellemrum - tænk på prins Christian og lille Isabella,- det går da vist meget fint :o)

Alma vil naturligvis ikke kunne forstå at der pludselig er en lille ny baby og hvad det betyder. Modsat vil hun heller ikke huske særlig længe, hvordan det egentlig var at være alene og have sine forældre 100 pct for sig selv. Hun vil samtidig også være så lille, at I stadig er nødt til at være der for hende, I vil ganske simpelthen ikke kunne sige "nu må du lige selv", for det kan hun ikke ... så på den måde vil hun ikke lide nød. Ja, det bliver hårdt for jer, fordi I skal være 100 pct på to børn, men det er fint for børnene :o)

Håber alle mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kravle

De fleste børn begynder at kravle, når de er mellem 8-12 måneder gamle. Nogle børn kravler dog allerede i 6 måneders alderen, og andre børn springer kravlestadiet helt over.

Det er vigtigt, at barnet kravler, da det har stor betydning for barnets motoriske udvikling og kunnen senere i livet. Når barnet kravler styrkes armmusklerne, og barnet øver sig i at holde hovedet oppe og i at bevæge det frit i alle retninger. Det sker små rytmiske bevægelser i ryggen, som er vigtigt for at...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen!

Jeg er godt nok glad for at jeg kan skrive til dig, jeg udnytter det i fuld stil!!

Tak for dine mange gode svar. Jeg elsker dem!

Hilsen Sophie, mor til pige på 9 måneder