Mad og allerede storesøster

10. oktober 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Mad og allerede storesøster

Hej Helen,

Ja jeg blander lige tingene lidt sammen og slår to fluer i et brev:-)

Min datter Alma på 11 1/2 måned har egntlig aldrig været kræsen (hun har spist alt der blev serveret), men jeg synes pludselig det vender. Jeg har størst problemer med frokosten, hun er dog begyndt at sluge enkelte stykker rugbrød, men det er bare ikke hendes yndlingsmad.

Vi har selvfølgelig prøvet alle slags pålæg, og det er der ingen problemer med, men det er svært at få frokosten til at blive et helt måltid. Jeg kan jo regne ud at hun må være sulten en halv til en hel time efter frokosten og må så tilbyde hende mad igen (og tilbyder jeg så det rigtige??). Det er ret irriterende, når vi er ude og i legestue hver dag. Vi bruger for meget tid på mad, synes jeg.

Har du forslag til en frokost, der kan gøre hende mæt? Jeg er jo bange for at tilbyde hende andet lige efter rugbrødet, for tænkt hvis hun regner ud, at hun så på den måde kan slippe for rugbrødet.

Vi har også problemer med at få hende til at spise vore aftensmad. Jeg tror hun er lidt smagsforskrækket, men bliver selvfølgelig ved og ved med at tilbyde, men hun spytter alt ud ...

Annonce

... hele tiden, og når nu det er aftensmad, og vi også gerne vil have vores nattesøvn, så får hun en portion alma-mad ved siden af (grøntsager og kød/fisk), Det gode er selvfølgelig, at hun spiser grøntsager og fisk/kød, og hun får jo på den måde en ret fin kost, men alligevel - hvad gør vi forkert, for hun skal jo spise vores mad ik`?

Jeg ammer stadig aften og morgen, men skal selvfølgelig snart stoppe (hun bliver jo 1 år om lidt), men skal jeg så ikke tilbyde hende en flaske om aftenen??

Jeg håber du kan hjælpe med en mindre madplan for min snart 1 årige guldpige:-)

Mit sidste spørgsmål handler om storesøsterrollen. Jeg er allerede gravid igen, og vi er super glade, men jeg har en voldsom dårlig samvittighed overfor Alma, hun aner jo ikke, hvad der skal foregå, og når den lille ny kommer, er hun kun 1 år og 8 mdr. og det er jo ingenting, hvad tror du, vi kan gøre som forældre for at hjælpe Alma mest muligt? Kan hun overhovedet forstå en forklaring på det tidspunkt??

Åhh det er så synd for hende, og det river i mit hjerte. Jeg vil så gerne gøre det rigtige og bedste for Alma.

På forhånd tak for hjælpen
Venlig hilsen
Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne