Stammer han? - 2 år, 2 mdr.

10. oktober 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Stammer han? - 2 år, 2 mdr.

Hej Helen.

Jeg er i tvivl om, om min søn er begyndt at stamme lidt? Og i så fald, om det er noget vi skal gøre noget ved, eller om vi bare skal vente og se tiden an?

Jakob er en fantastisk dreng, vi har (i øjeblikket)ingen problemer med hverken trods, hidsighed eller noget af alt det andet jeg ofte hører om med børn i hans alder.

Hans er i rivende udvikling, og især hans sprog har udviklet sig utrolig hurtigt. Vi hører ofte fra pædagoger, læger m.fl., at han har et helt utroligt ordforråd af sin alder, og det er vi naturligvis glade for. Det betyder også meget for os og ham, at han har let ved at udtrykke sig verbalt, så slipper vi for frustrationerne ved misforståelser.

Men han er i løbet af den sidste tid begyndt at "hakke i det", når han begynder en sætning, især når første ord er "det". Indtil nu har det ikke generet ham, men jeg ...

Annonce

... synes så småt jeg begynder at fornemme, at han selv bliver lidt irriteret over, at han i lang tid ikke kan komme længere end: "det...det...det...det...". Og jeg synes også det er lidt synd for ham, når nu han jo sagtens kan formulere sig, så det er ikke fordi han mangler ordene.

Jeg tænker om det kan skyldes, at hans ordforråd måske endda kan være for stort for ham, så han har svært ved at finde frem til det rigtige begreb, når tingene skal gå hurtigt?
Når problemet opstår retter vi ikke på ham eller lægger ordene i munden på ham, men ser på ham og venter tålmodigt mens han finder ordene. (Selvom man mest har lyst til at hjælpe ham, når man kan se han bliver lidt irriteret over det).

Er det normalt, at små børn oplever denne stammen, og normalt at den forsvinder igen?
Hvis ikke, kan vi gøre noget for at forebygge, at det udvikler sig mere?

Tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for dine lange svar, du er så dejlig fornuftig :) Jeg er glad for at læse, at du i det store og hele kan understøtte det, vi i forvejen har gjort.

Tak skal du have for dine svar

Venlig hilsen, mor til Sofia 8 måneder