Brev:
Stammer han? - 2 år, 2 mdr.
10. oktober 2008
Alder:
2 år, 2 mdr.
Stammer han? - 2 år, 2 mdr.
Hej Helen.
Jeg er i tvivl om, om min søn er begyndt at stamme lidt? Og i så fald, om det er noget vi skal gøre noget ved, eller om vi bare skal vente og se tiden an?
Jakob er en fantastisk dreng, vi har (i øjeblikket)ingen problemer med hverken trods, hidsighed eller noget af alt det andet jeg ofte hører om med børn i hans alder.
Hans er i rivende udvikling, og især hans sprog har udviklet sig utrolig hurtigt. Vi hører ofte fra pædagoger, læger m.fl., at han har et helt utroligt ordforråd af sin alder, og det er vi naturligvis glade for. Det betyder også meget for os og ham, at han har let ved at udtrykke sig verbalt, så slipper vi for frustrationerne ved misforståelser.
Men han er i løbet af den sidste tid begyndt at "hakke i det", når han begynder en sætning, især når første ord er "det". Indtil nu har det ikke generet ham, men jeg synes så småt jeg begynder at fornemme, at han selv bliver lidt irriteret over, at han i lang tid ikke kan komme længere end: "det...det...det...det...". Og jeg synes også det er lidt synd for ham, når nu han jo sagtens kan formulere sig, så det er ikke fordi han mangler ordene.
Jeg tænker om det kan skyldes, at hans ordforråd måske endda kan være for stort for ham, så han har svært ved at finde frem til det rigtige begreb, når tingene skal gå hurtigt?
Når problemet opstår retter vi ikke på ham eller lægger ordene i munden på ham, men ser på ham og venter tålmodigt mens han finder ordene. (Selvom man mest har lyst til at hjælpe ham, når man kan se han bliver lidt irriteret over det).
Er det normalt, at små børn oplever denne stammen, og normalt at den forsvinder igen?
Hvis ikke, kan vi gøre noget for at forebygge, at det udvikler sig mere?
Tak!