Svar: Skærer tænder - 9 mdr.
10. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Heidi
I de perioder, hvor tænderne bryder frem, er det meget normalt at børn skærer tænder. De finder pludselig ud af at de kan lave en ny lyd, bruge deres mund anderledes end tidligere og det kan være uudholdeligt at høre på, men barnet generer det tydeligt ikke. Ofte skærer børn tænder både når de sover og når de er vågne ...
Det vil som regel gå over af sig selv og bare være 'en dårlig vane', de har i en periode. Det er dog en rigtig god idé at aflede din datter, som du også forsøger. Du kan f.eks. give hende et stykke agurk, en grov brødskorpe, en gulerod eller lignende, som er lidt hårdt at gnave i. Hvis hun bruger sut, kan du også nogle gange forsøge med den.
Hvis du oplever at det fortsætter gennem længere tid, så vil hun naturligt kunne slide unødigt på sine tænder og så er det en god idé at drøfte det med børnetandplejen. Men i forhold til hendes alder, så lyder det som om at I her er inde i en periode, hvor hun hun pludselig oplever en ny fornemmelse, en ny lyd hun kan lave og det er for hende lidt sjovt :o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske