Svar: Dagplejeskift - ene dreng blandt piger

9. oktober 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære forvirrede mor

Jeg kan godt forstå du er lidt forvirret, det er jeg egentlig også ... for hvorfor flytte en dreng til en anden dagplejer, når han tilsyneladende trives rigtig godt hvor han er. Han er glad, leger med pigerne, nyder dagligdagen som den er - og når han så kommer i legestuen, så nyder han de andre børn, leger med drengene osv. Så hvorfor ændre på noget som fungerer?

Din dreng er 21 måneder, han er endnu ikke begyndt at lege rigtig rollelege, men er stadig i den alder, hvor børn ofte leger mere ved siden af hinanden end de egentlig leger sammen. At lege rolleleg, er når børnene leger to eller flere sammen og giver hinanden roller som f.eks. mor, far, baby og hund eller når de leger læge og patient eller lignende. Når børn når den alder, hvor de leger disse lege, så nyder de ofte at lege med det modsatte køn ...

Omkring 2 års alderen, så leger børn ofte de lege, som de kender fra hverdagen og det gør både piger og drenge. Det kan være at ...

Annonce

... lege med køkken, lave mad, holde kaffeselskab, tale i telefon, tage tøj af og på dukken osv. Selvfølgelig skal børnene også lege ude, køre på scootere, cykler, klatre, grave, spille bold og lignende - men det er lege, som både drenge og piger kan lege.

Jeg synes du skal tale med dagplejer om, hvad det er for pædagogiske overvejelser der ligger bag hendes forslag om at flytte din dreng fra den hverdag han kender og føler sig tryg ved. Hvad ligger der præcist i "at lege vildere drengelege", hvad er det han mangler? Er det fordi der er en bestemt anden dreng han søger, en bestemt, som han virker særlig knyttet til, glad for ... eller ... - hvad handler det om?

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes også I kan tale om, hvorvidt det var relevant at I forældre, dagplejer og den pædagogiske konsulent holdt et fællesmøde omkring problemstillingen og hvad hun som pædagog vil foreslå.

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og god efterårsferie, hvis I holder det :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor