Svar: Dagplejeskift - ene dreng blandt piger
9. oktober 2008
Alder:
21 mdr.
Kære forvirrede mor
Jeg kan godt forstå du er lidt forvirret, det er jeg egentlig også ... for hvorfor flytte en dreng til en anden dagplejer, når han tilsyneladende trives rigtig godt hvor han er. Han er glad, leger med pigerne, nyder dagligdagen som den er - og når han så kommer i legestuen, så nyder han de andre børn, leger med drengene osv. Så hvorfor ændre på noget som fungerer?
Din dreng er 21 måneder, han er endnu ikke begyndt at lege rigtig rollelege, men er stadig i den alder, hvor børn ofte leger mere ved siden af hinanden end de egentlig leger sammen. At lege rolleleg, er når børnene leger to eller flere sammen og giver hinanden roller som f.eks. mor, far, baby og hund eller når de leger læge og patient eller lignende. Når børn når den alder, hvor de leger disse lege, så nyder de ofte at lege med det modsatte køn ...
Omkring 2 års alderen, så leger børn ofte de lege, som de kender fra hverdagen og det gør både piger og drenge. Det kan være at lege med køkken, lave mad, holde kaffeselskab, tale i telefon, tage tøj af og på dukken osv. Selvfølgelig skal børnene også lege ude, køre på scootere, cykler, klatre, grave, spille bold og lignende - men det er lege, som både drenge og piger kan lege.
Jeg synes du skal tale med dagplejer om, hvad det er for pædagogiske overvejelser der ligger bag hendes forslag om at flytte din dreng fra den hverdag han kender og føler sig tryg ved. Hvad ligger der præcist i "at lege vildere drengelege", hvad er det han mangler? Er det fordi der er en bestemt anden dreng han søger, en bestemt, som han virker særlig knyttet til, glad for ... eller ... - hvad handler det om?
Jeg synes også I kan tale om, hvorvidt det var relevant at I forældre, dagplejer og den pædagogiske konsulent holdt et fællesmøde omkring problemstillingen og hvad hun som pædagog vil foreslå.
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke og god efterårsferie, hvis I holder det :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske