Svar: Eksplosiv tynd mave

8. oktober 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Cille

Jeg kan ikke udelukke at det er kamilleteen din datter reagerer på, men det afhænger jo af hvor meget du giver hende? Hvis det kun er ganske lidt, - altså under 20ml, så er det højst sandsynligt ikke det. Hvis du giver hende meget, så skulle du måske prøve at skære lidt ned i mængden og tilbyde mælk i stedet ...

Alternativet er at tilbyde hende en lille smule ren kogt vand i stedet, evt. med lidt sukker. Du kan blande 1 tsk sukker i 100 ml og igen ikke give hende mere end 20ml, måske et par tsk.fulde er nok. Da jeg ved at din datter har haft svært ved at holde vægten er det meget vigtigt at hun ikke tilbydes store mængder vand eller te, men i stedet får mælk som giver hende næring.

Nogle børn reagerer også på D-dråberne og her kan man med fordel prøve at skifte til ACD dråber i stedet. Om det er dråberne hun reagerer på afhænger dog ...

Annonce

... af hvornår du giver hende dråberne. Hvis hun får dråberne i løbet af dagen, så reagerer hun ikke på dem om aftenen.

En anden mulighed er at du spiser eller drikker et eller andet om aftenen, som via modermælken påvirker din datter. Det ses ikke så tit og alligevel er der kvinder der oplever det ... Det kan især være hvis du spiser meget krydret mad, spiser kål, rå løg, spinat, drikke kaffe eller vin, meget chokolade eller lignende - så oplever nogle kvinder at barnet reagerer med mavekneb og evt tynd mave.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det betyder ikke at du skal gå på diæt, men mere at du godt må være opmærksom på om du er begyndt at spise noget særligt i de dage, hvor din datter har fået tynd mave - især fordi det er aften og midnat, det lyder som noget du kunne have indtaget f.eks. til aftensmad eller efter ...

Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder