Svar: Eksplosiv tynd mave
8. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Cille
Jeg kan ikke udelukke at det er kamilleteen din datter reagerer på, men det afhænger jo af hvor meget du giver hende? Hvis det kun er ganske lidt, - altså under 20ml, så er det højst sandsynligt ikke det. Hvis du giver hende meget, så skulle du måske prøve at skære lidt ned i mængden og tilbyde mælk i stedet ...
Alternativet er at tilbyde hende en lille smule ren kogt vand i stedet, evt. med lidt sukker. Du kan blande 1 tsk sukker i 100 ml og igen ikke give hende mere end 20ml, måske et par tsk.fulde er nok. Da jeg ved at din datter har haft svært ved at holde vægten er det meget vigtigt at hun ikke tilbydes store mængder vand eller te, men i stedet får mælk som giver hende næring.
Nogle børn reagerer også på D-dråberne og her kan man med fordel prøve at skifte til ACD dråber i stedet. Om det er dråberne hun reagerer på afhænger dog af hvornår du giver hende dråberne. Hvis hun får dråberne i løbet af dagen, så reagerer hun ikke på dem om aftenen.
En anden mulighed er at du spiser eller drikker et eller andet om aftenen, som via modermælken påvirker din datter. Det ses ikke så tit og alligevel er der kvinder der oplever det ... Det kan især være hvis du spiser meget krydret mad, spiser kål, rå løg, spinat, drikke kaffe eller vin, meget chokolade eller lignende - så oplever nogle kvinder at barnet reagerer med mavekneb og evt tynd mave.
Det betyder ikke at du skal gå på diæt, men mere at du godt må være opmærksom på om du er begyndt at spise noget særligt i de dage, hvor din datter har fået tynd mave - især fordi det er aften og midnat, det lyder som noget du kunne have indtaget f.eks. til aftensmad eller efter ...
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske