Svar: Øjenkontakt - 3 mdr.
7. oktober 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Henriette
At man kan have øjenkontakt med sit barn er vigtigt af mange forskellige årsager og manglende øjenkontakt kan være symptom på mange forskellige ting ...
Allerede de første dage efter fødslen vil det spæde barn se sig omkring. Det ser bedst i en afstand af ca 30 cm, men ser stadig meget utydeligt og ser endnu ikke farver. Man kan sige at det lille barn skal lære at se og der skal millioner af synsoplevelser til for at øjnene, hjernen, hænderne og barnets krop og bevægelser kan lære at arbejde sammen. Man siger at barnets syn først rigtig er udviklet omkring skolestart.
Barnets hjerne skal lære at modtage synsindtryk fra højre og venstre øje og bearbejde de oplevelser der kommer ind. Begge øjne skal fungere godt og øjnene skal lære at bevæge sig sammen i et bestemt mønster. Inde i det lille barns øjne skal en masse celler omdanne lys til nerveimpulser og jo flere synsoplevelser barnet får, jo mere udvikles disse celler.
Hvordan barnets øjenkontakt er siger noget om hvordan barnets øjne udvikler sig. Derfor ser både sundhedsplejerske og læge på barnets øjne og vurdere om barnet umiddelbart ser ud til at udvikle et godt syn på begge øjne. Hvis et barn ikke har øjenkontakt kan man derfor mistænke om der er noget galt med barnets synsudvikling, altså om barnet kan se det man forventer et barn på den alder bør kunne se ...
Manglende øjenkontakt kan også være symptom på andre ting. Ved visse sygdomme, visse syndromer kan manglede øjenkontakt være et ud af flere symptomer.
Og tilsidst handler manglende øjenkontakt også om hvordan kommunikationen og kontakten er mellem barn og forældre. Nogle forældre har rigtig svært ved at tale med deres barn og små børn har brug for at man holder dem ansigt til ansigt og pludrer med dem, giver dem mulighed for at bruge ansigtet som et spejl. For det spæde barn er forældrenes ansigt det bedste legetøj, det bedste at kigge på, imens man pludrer med små høje lyde, bruger sin mimik osv.
Med den alder din dreng har, så burde han kunne fastholde sit syn mod dit eller fars ansigt, når I smiler og taler til ham og han bør gengælde jeres smil helt bevidst. Han bør naturligvis også være interesseret i andre ting, i sit aktivitetsstativ, legetøj osv. I skal kunne fornemme at han ser bevidst.
Hvis du oplever at din drengs syn og kontakten til ham har ændret sig, så synes jeg du skal tale med din læge omkring det og evt. få en henvisning til en øjenlæge.
Håber ikke du af mit svar idag er blevet yderligere urolig, men det kan være vigtigt at undersøge om hans øjne fungerer - hellere en gang for meget end for lidt - hvis du er usikker på om alt er som det skal være. Tal også med sundhedsplejersken om det, hun er vant til at stå med børn i hænderne og er god til at skabe kontakt til børn ... Måske kan hun sige at bekymringen er ubegrundet, måske vil hun anbefale jer yderligere undersøgelser.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske