Brev:
Vågner midt om natten og er stadig træt
7. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Vågner midt om natten og er stadig træt
Hej Helen
Undskyld de manglende danske bogstaver, men vi er flyttet til USA og har ikke dansk tastatur laengere.
Min soen er nu 9 mdr., og vi har vaeret igennem en laengere flytteperiode, hvor vi var noedt til at give ham to flasker om natten, selvom han allerede var vaennet fra dette, foer hele flytteperioden startede (han var ogsaa i eget vaerelse derhjemme allerede fra ca. 5 mdrs. alderen). Men naar vi skulle sove i et rum med ham og en aeldre soester, var vi tvunget til at faa ham til at vaere stille om natten og det kunne flaskerne klare. Efter 2 mdr. 'paa flasken' igen tog vi dog tyren ved hornene for ca. 14 dage siden og vaennede ham fra begge flasker med 3 dgs. mellemrum - samtidig med at han kom i eget vaerelse igen og det gik egentlig nogenlunde let.
Han spiser godt (selvfoelgelig mere nu end da han fik flaske):
Kl. 5.30-6.00 Paen stor portion havregroed m. frugtmos
Kl. 9.00-9.30 To skriver rugbroed med smoer og frugtmos
Kl. 12.00-12.30 En skive rugbroed med smoer og paalaeg, agurk, tomat, aeg, hytteost nogle gange mos til. Han spiser til han ikke laengere gider.
Kl. 14.30 Youghurt med frugtmos og rugbroedssmulder
Kl. 17.00-17.30 Aftensmad som resten af familien (en paen portion)
Kl. 19.00-19.30 Ca. 180 ml mm ifm. sengelaegning
Han sover normalt 2 lure foer kl. 12 i alt ca. 1-2 timer og 1 lur ved 15.30 tiden af ca. 1/2 time.
Her kommer problemet saa:
Efter afvaenningen er han saa begyndt at vaagne kl. 3.30-4.00 (foer vaagnede han kl. 5 og det kan vi leve med, men ikke det nuvaerende tidspunkt!). Han er stadig soevning, naar han vaagner, men det tager ca. 45 min. at faa ham til at falde ned igen og falde i soevn. Han rejser sig i sengen og graeder, vi tager ham op og troester ham, proever at tilbyde vand og sidder med ham til han falder i soevn i vores arme og laegger ham saa sovende tilbage i sengen.
Hvorfor vaagner han? Jeg mener ikke, at det er sult. Er det hans indre ur for flasken (som han fik kl. 4), der stadig er i systemet? Vi mener selv at problemet er, at han ikke selv kan finde ud af at falde i soevn igen. Men han har en meget staerk vilje og holder ikke saadan lige op med at graede, saa det er svaert at vurdere hans graad - om det er utryghed, sult eller bare utilfredshed.
Haaber du har et godt raad til hvordan vi faar ham til at sove den 1-1 1/2 time ekstra, som han faktisk har brug for.
Mange hilsner
Anne - og tusind tak for dit meget hurtige svar sidst:-)