Svar: Rød rand under hagen
4. oktober 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Ulla
Når små børn savler eller sveder, så får de let skabt nogle fugtige forhold i mellem deres 'dobbelthager' eller deller og det er rigtig vigtigt at være opmærksom på at de skal vaskes og tørres grundigt i alle folder ...
Når du bader hende, så bruge en mild uparfumeret flydende sæbe, med en lav pH. Det kan være f.eks. Vivag eller Lactacyd, som renser huden på en blød og fin måde. Dup herefter forsigtigt med en stofble eller snippen af et håndklæde eller se om du kan komme til at føntørre, så huden bliver blæst helt tør. Hvis hun ligger på ryggen med hovedet lidt tilbage, så kan du måske komme til at blæse hende under hagen ...
Hvis dette ikke er nok og hun alligevel bliver rød i sine hudfolder, så vil det ofte være tegn på svamp og derfor hjælper det ikke med klorhexidinpulver og lignende. Det er her vigtigt at bruge Brentansalve, som virker mod svampen. Du kan købe en brentan babypasta i håndkøb på apoteket - den er normalt til svamp i bleområdet og indholder også zink. Det kan fint bruges i et tyndt lag, hvis hun ikke er særlig ramt. Hvis hun er meget rød, huden er glinsende og virker pergamentagtig tynd og du kan se at det svier osv. så vil det være rigtig godt, hvis du kunne få en ren brentansalve hos lægen. Den er på recept.
Sørg for at hun så vidt muligt holdes tør i sine hudfolder, læg hende på maven så meget som muligt stadig væk, så der kommer luft under hagen:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske