Amning - er det for sent?

4. oktober 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

Amning - er det for sent?

Kære Helen

Jeg har en skøn lille datter, Maya, der er 10 dage gammel. Hun blev født ved kejsersnit i uge 38+0.

De første par dage gik det fint med amningen, men på 4.dagen fik jeg meget voldsom brystspænding, så meget at hun slet ikke kunne få fat i brystvorten.

Vi tog ind på barselsgangen for at få dem til at hjælpe os. De havde sjældent set så voldsom brystspændning, sagde de. De prøvede at hjælpe mig med at lægge hende til, men det gik slet ikke - heller ikke med suttebrik. Maya var på det tidspunkt så sulten og rasende, at hun bare lå som en flitsbue ved brystet. Hun fik noget erstatning på flaske, og det labbede hun i sig i en fart - hun var så sulten!

Jeg prøvede at malke ud, men det blev bare endnu værre med brystspændingen og der kom ingen mælk ud. Jeg blev på hospitalet natten over og Maya fik mad på flaske. Dagen efter var det bedre med brystspændingen, men stadig ikke nok til at hun kunne få fat. Vi forsøgte hver gang hun skulle have mad, men uden held. Somme tider fik hun fat, men var for utålmodig, og begyndte bare at skrige og tage hovedet væk.

Vi blev sendt hjem med besked ...

Annonce

... på at give hende mad hver 3 - 4 time (hun havde tabt sig 10 % og sov hele tiden), først skulle hun lægges til, og hvis det ikke lykkedes indenfor 10 minutter, skulle hun have flaske.

Nu er hun så 10 dage, og det er endnu ikke lykkedes at få hende til at tage fat. Brystspændingen er væk og jeg malker ud, så hun får ca. halvdelen af sin ernæring fra mig - bare på flaske. Resten som mme.

Og nu til det egentlige spørgsmål:

Er det efterhånden urealistisk at jeg nogensinde kommer til at amme? Det skal siges, at jeg har en datter på 7 år, som jeg ammede uden problemer, og mine brystvorter er "perfekte" som de siger på barselsgangen. Mayas tungebånd er også ok.

Det er frygteligt slidsomt for os begge to når vi sidder der og kæmper ned at få hende lagt til. Enten bliver hun arrig, eller også ligger hun bare med brystvorten i munden, uden at gøre forsøg på at sutte. Heller ikke engang når mælken begynder at løbe.

Jeg havde ikke forestillet mig at jeg ikke skulle amme, jeg vil det så gerne, men jeg magter næsten heller ikke at blive ved med at kæmpe hvis løbet er kørt...

Mange hilsener fra
Luise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

20. december 2023 | Sovevaner | 0 mdr.

Vuggedød og sovestilling

Kære Helen Jeg er netop blevet farmor til en dejlig lille dreng. Fødslen er...

9. oktober 2023 | Diverse | 0 mdr.

Nyfødt første bad

Hej Helen Så kom vores lille dreng til verden, med en FV på 3840 og 54 cm,...

4. oktober 2023 | Graviditet | 0 mdr.

Gravid og hånd-, fod- og mundsyge

Hej Helen Jeg er gravid i 5 måned, og vi skal i weekenden til...

Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla