Brev:
Amning - er det for sent?
4. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Amning - er det for sent?
Kære Helen
Jeg har en skøn lille datter, Maya, der er 10 dage gammel. Hun blev født ved kejsersnit i uge 38+0.
De første par dage gik det fint med amningen, men på 4.dagen fik jeg meget voldsom brystspænding, så meget at hun slet ikke kunne få fat i brystvorten.
Vi tog ind på barselsgangen for at få dem til at hjælpe os. De havde sjældent set så voldsom brystspændning, sagde de. De prøvede at hjælpe mig med at lægge hende til, men det gik slet ikke - heller ikke med suttebrik. Maya var på det tidspunkt så sulten og rasende, at hun bare lå som en flitsbue ved brystet. Hun fik noget erstatning på flaske, og det labbede hun i sig i en fart - hun var så sulten!
Jeg prøvede at malke ud, men det blev bare endnu værre med brystspændingen og der kom ingen mælk ud. Jeg blev på hospitalet natten over og Maya fik mad på flaske. Dagen efter var det bedre med brystspændingen, men stadig ikke nok til at hun kunne få fat. Vi forsøgte hver gang hun skulle have mad, men uden held. Somme tider fik hun fat, men var for utålmodig, og begyndte bare at skrige og tage hovedet væk.
Vi blev sendt hjem med besked på at give hende mad hver 3 - 4 time (hun havde tabt sig 10 % og sov hele tiden), først skulle hun lægges til, og hvis det ikke lykkedes indenfor 10 minutter, skulle hun have flaske.
Nu er hun så 10 dage, og det er endnu ikke lykkedes at få hende til at tage fat. Brystspændingen er væk og jeg malker ud, så hun får ca. halvdelen af sin ernæring fra mig - bare på flaske. Resten som mme.
Og nu til det egentlige spørgsmål:
Er det efterhånden urealistisk at jeg nogensinde kommer til at amme? Det skal siges, at jeg har en datter på 7 år, som jeg ammede uden problemer, og mine brystvorter er "perfekte" som de siger på barselsgangen. Mayas tungebånd er også ok.
Det er frygteligt slidsomt for os begge to når vi sidder der og kæmper ned at få hende lagt til. Enten bliver hun arrig, eller også ligger hun bare med brystvorten i munden, uden at gøre forsøg på at sutte. Heller ikke engang når mælken begynder at løbe.
Jeg havde ikke forestillet mig at jeg ikke skulle amme, jeg vil det så gerne, men jeg magter næsten heller ikke at blive ved med at kæmpe hvis løbet er kørt...
Mange hilsener fra
Luise