Svar: For tidlig i skole
4. oktober 2008
Alder:
5 år, 2 mdr.
Hej med dig
Det lyder, som du beskriver det, som om at din datter er kommet for tidligt i skole og jeg synes faktisk du skal bede om et ekstra møde med klassens lærere og drøfte dette. For mig at se, vil det være helt fint og naturligt at hun går ud af skolen nu, hvor efterårsferien begynder, går tilbage i børnehaven og så starter i skole igen til næste sommer.
Det vil være langt bedre for hende at gå ud nu, end at vente et helt skoleår og så skulle gå hele 0 klasse om. Hun vil komme tilbage i børnehaven som hun tilsyneladende savner og hun vil der opleve at være en af de ældste og hvad det betyder. Det vil kunne give hende en modenhed og en styrke og de ekstra måneder vil gøre hende meget stærkere til næste skoleår. Samtidig vil hun jo så have en fordel når hun starter i og med at hun jo ved lidt om hvordan det er at gå i skole. Det vil give hende nogle små succesoplevelser, i stedet for at hun hele tiden oplever at det er svært at følge med og det er en lang bedre start for hende at få.
Du skal ikke se det som et nederlag, men i stedet prøve at se det som en chance for at gøre noget rigtig godt. Det gode er, at du nu har en mulighed for at gribe ind overfor et problem, som ganske givet vil blive større - hun magter ikke den opgave det er at gå i skole lige nu, det er for overvældende for hende. Hun er en fysisk lille pige og hun har svært ved at klare de sociale og faglige udfordringer skolen giver. Tilbage i børnehaven vil hun kunne vokse på mange områder og det er for mig at se naturligt at det er det hun skal.
Så mit råd er, at du får en snak med klassens lærere og tal med dem om at din datter stopper nu i forbindelse med efterårsferien og at hun så starter igen til næste sommer. Det tror jeg hun vil få det bedst med på sigt - og så skal du naturligvis have kontakt til pladsanvisningen og forklare dem situationen, så din datter kan komme tilbage til børnehaven.
Så vidt jeg ved har kommunen du bor i en rigtig god ordning omkring indkøring i SFO inden skolestart. Det vil sige at hun skal starte i SFO i løbet af foråret og gå sammen med de nye elever som bliver hendes klassekammerater. Hun vil således have god mulighed for at lære dem godt at kende inden skolen igen starter til august. Det vil også styrke hende ekstra.
Rigtig meget held og lykke til jer alle fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske