Svar: For tidlig i skole

4. oktober 2008

Kategori:
Alder:
5 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det lyder, som du beskriver det, som om at din datter er kommet for tidligt i skole og jeg synes faktisk du skal bede om et ekstra møde med klassens lærere og drøfte dette. For mig at se, vil det være helt fint og naturligt at hun går ud af skolen nu, hvor efterårsferien begynder, går tilbage i børnehaven og så starter i skole igen til næste sommer.

Det vil være langt bedre for hende at gå ud nu, end at vente et helt skoleår og så skulle gå hele 0 klasse om. Hun vil komme tilbage i børnehaven som hun tilsyneladende savner og hun vil der opleve at være en af de ældste og hvad det betyder. Det vil kunne give hende en modenhed og en styrke og de ekstra måneder vil gøre hende meget stærkere til næste skoleår. Samtidig vil hun jo så have en fordel når hun starter i og med at hun jo ved lidt om hvordan det er at gå i skole. Det vil give hende nogle små succesoplevelser, i stedet for at hun hele tiden oplever at det er svært at følge med og det er en lang bedre start for hende at få.

Du skal ikke se det som et nederlag, men i stedet prøve at se det som en chance for at gøre noget rigtig godt. Det gode er, at du nu har en mulighed ...

Annonce

... for at gribe ind overfor et problem, som ganske givet vil blive større - hun magter ikke den opgave det er at gå i skole lige nu, det er for overvældende for hende. Hun er en fysisk lille pige og hun har svært ved at klare de sociale og faglige udfordringer skolen giver. Tilbage i børnehaven vil hun kunne vokse på mange områder og det er for mig at se naturligt at det er det hun skal.

Så mit råd er, at du får en snak med klassens lærere og tal med dem om at din datter stopper nu i forbindelse med efterårsferien og at hun så starter igen til næste sommer. Det tror jeg hun vil få det bedst med på sigt - og så skal du naturligvis have kontakt til pladsanvisningen og forklare dem situationen, så din datter kan komme tilbage til børnehaven.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så vidt jeg ved har kommunen du bor i en rigtig god ordning omkring indkøring i SFO inden skolestart. Det vil sige at hun skal starte i SFO i løbet af foråret og gå sammen med de nye elever som bliver hendes klassekammerater. Hun vil således have god mulighed for at lære dem godt at kende inden skolen igen starter til august. Det vil også styrke hende ekstra.

Rigtig meget held og lykke til jer alle fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lus hos børn

Rigtig mange familier oplever, at deres børn kommer hjem med lus, og det bedste du kan gøre er at kæmme dit barn. Kæmning gør du bedst således:

1. Først vasker du barnets hår almindeligt. Helt våde lus sidder stille, men hvis lusene er tørre eller kun let fugtige, så bevæger de sig rundt. Våde lus er derfor lettere at få fat i. Sæt barnet på en stol foran dig, så du sikrer dig en god arbejdsstilling. Det tager tid at kæmme hår.

2. Så kommer du en god portion balsam...

Læs mere i Babylex

Overtøj til børn

Vindtæt og vandtæt overtøj, som flyverdragt, jakke og overtræksbukser er ideelt, når børn skal lege ude og det er køligt.

Luffer eller vanter sættes fast i ærmet med trykknap eller specielle spænder, som man køber netop til formålet. Snore, halstørklæder og bælter er for farligt. De kan medføre at barnet hænger fast, når det klatrer rundt og bevæger sig i leg, og det kan i værste tilfælde medføre, at barnet hænger fast og bliver kvalt. I stedet for halstørklæde kan man købe en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil bare sige tak.

Jeg er så glad for at det er muligt at vende de mange store, svære tanker med dig her.. Det er virkelig en stor, stor hjælp :)

Knus fra mig