Svar: Stadig utilpas i maven

3. oktober 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Elisabeth

Det er godt at du har fået din datter set af både læge og kiropraktor, så du er sikker på at hun ikke har ondt som følge af en skævhed eller lignende fra fødslen. Det lyder altså som om at hendes gråd og deraf også manglende smil, skyldes maveproblemer.

Mavesmerter hos børn kan skyldes mange ting. De kommer oftest på grund af, at der udvikles luft i tarmene eller på grund af forstoppelse. Det er derfor vigtigt at du er opmærksom på at din datter får bøvset og kommer af med luften i forbindelse med et måltid, ligesom du skal sikre at hun ammer med god tekning og holder vacuum og ikke hopper af og på brystet hele tiden. Hendes mave skal naturligvis også fungere og hvis hun har mange problemer med maven, så synes jeg ikke der skal gå mere end 7 dage imellem hendes afføringer - så kan det godt komme på tale at tilbyde hende laktulose, simpelthen for at holde maven igang - også selvom hun bliver ammet 100 pct.

Jeg kan ikke helt fornemme om din datter græder rigtig meget eller om hun mere ligger og mosler rundt, laver ansigtsudtryk der viser at hun presser og har uro i maven eller hvordan hun har det. Nogle børn græder rigtig meget - det vil sige flere timer dagligt, flere gange om ugen og på trods at af man undersøger barnet grundigt, så finder man ikke nogen årsag - det er her man taler om kolik.

En gammel definition på kolik lyder at barnet græder mindst 3 timer dagligt, mere end 3 dage om ugen i mere end 3 uger - (hvor børn der ikke har kolik, naturligt måske græder sammenlagt en time om dagen).

Grådperioderne starter når barnet er 3-4 uger gammel og fortsætter ofte til barnet er ca 3 måneder, hvor efter barnet naturligt og af sig selv pludselig holder op med at græde. Når barnet græder er det fuldstændig utrøsteligt - det føles som om at intet virker, barnet har tydelige smerter, knuger sig sammen og man er ikke i tvivl om at barnet har ondt i maven.

Nogle børn er særligt følsomme overfor den mælk som mor producerer - de reagerer på hvis man som mor indtager bestemte fødevarer som kaffe, chokolade, stærke krydderier, kål, rå løg og lignende. Det er ikke videnskabeligt bevist, men mødre oplever at det kan spille ind hvad de ...

Annonce

... spiser og hvis du f.eks. har tendens til at spise meget chokolade eller spiser meget spinat eller lignende, så kan det være en rigtig god idé at du forsøger at holde pause med dette, for at se om det gør en forskel.

Der er også børn som reagerer meget på D-dråberne. Har du lagt mærke til om hendes mavekneb er værre, når hun har fået det? Dte kan her være en god idé at skifte til ACD-dråber i stedet, da de er opslemmet i en anden olie, som barnet måske bedre tåler i maven.

Nogle børn får også mavekneb fordi de spiser rigtig meget mad, de overspiser simpelthen og kan ikke nedbryde den store mængde mælk de får. Ofte vil børnene også gylpe og du vil også kunne se på hendes vægt, om hun får for meget mad. Hvis hun kun tager 200-250g på om ugen, så får hun ikke for meget, så er det fint som du ammer hende nu. Ellers kan det være en rigtig god idé at lære barnet at tage imod en sut, så barnet efter amning tilbydes sut til at give lidt ro i maven og hjælpe mælken igennem systemet. Man kan også nogle gange tilbyde barnet en lille smule kogt vand med sukker, for at give lidt ro i maven - men kun hvis barnet spiser rigtig godt og tager godt på ellers er det ikke anbefalelsesværdigt. Der er ingen næring i vand, barnet indtag skal være mælk.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er helt naturligt hvis din datter generelt har ondt, at hun ikke har helt samme overskud til at smile, som hvis hun ikke havde smerter. Det kan altså godt spille ind. Det har dog også betydning hvor meget du pludrer med hende, sidder med hende, har øjenkontakt og smiler til hende - jo mere du smiler til hende, jo mere vil hun naturligt også smile til dig - hun vil spejle sig i dit ansigt og forsøge at lave det hun ser.

Hun ser dig bedst hvis du holder hende foran dig i en afstand på 30-50cm. Sid i stol eller sofa, hvor du har lidt lys bag dig, så omridset af dit hoved træder tydeligere frem. Brug din stemme med lyse toner, det fanger hendes opmærksomhed og giv hende pauser, hvor hun kan svare, så I på den måde kan have en lille dialog. Du skal naturligvis finde et tidspunkt hvor hun virker frisk, ikke er for træt og ikke har for ondt i maven ...

Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder