Svar: Fladt baghoved, søvn og knopper
2. oktober 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Majbritt
Det er rigtig vigtigt at du er opmærksom på din drengs baghoved nu, da det især er de første 3 måneder at barnets hoved tager facon efter hvordan barnet ligger og derfor også inden for disse måneder, at du kan forebygge og forsøge at rette op, hvis skaden er ved at ske.
Det er rigtig vigtigt at din dreng, når han sover, bliver lagt med hovedet skiftevis til højre og venstre side, så han ikke ligger fladt på baghovedet. Du kan med fordel tage en sok, fylde den med grødris og så har du en lidt tung og stadig blød pose, som du kan lægge ved hans hoved. Ved at lægge den ved baghovedet kan du hjælpe ham til at holde hovedet til den side, du ønsker han skal se til.
Når han er vågen bør han så vidt muligt lejres på maven eller på siden og det er en god idé at du gør dette til en vane dagligt. Giv ham evt. en lille pude under brystkassen så han bliver løftet lidt op, det kan gøre det lidt sjovere at ligge på maven.
I forhold til hans søvn om dagen skal du være opmærksom på at han nu måske har en alder, hvor han har behov for mere mad og behov for at få din mælkeproduktion sat op. Det kan godt være derfor at han sover mindre, fordi han så bliver lagt hyppigere til .. Prøv om du kan amme ham fra begge bryster, så du er sikker på at han er fyldt rigtig god op inden han puttes. Det vil sige start med at amme fra den ene side, skifte ham, så han atter vågner op til dåd, amme fra modsatte side og først derefter tilbyde ham en sut og putte ham til lur.
Du må meget gerne svøbe ham, så han hjælpes til at holde fysisk sammen på sig selv og i barnevognen også føler sig omsluttet ligesom når han ligger i din favn.
Hvis han savler meget med sut i munden, så kan det godt være det der giver ham røde knopper omkring munden. Det er her vigtigt at du vælger en sut som har et udadvent skjold og som har lufthuller, så han ikke risikerer at udvikle svamp fordi det er for fugtigt og at der ikke kommer luft til. forkølelse kan også sagtens give lidt udslæt og gøre at han får lidt knopper - både omkring næse og mund men også andre steder på kroppen. Hvis du synes det er meget eller det bliver værre, så synes jeg du skal få lægen til at se på det.
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du hermed er hjulpet videre på vej:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske