Svar: Zink Cream
30. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Lotte
Generelt skal man ikke smøre sit barn med en hel masse cremer og salver. Barnets hud er så fin og der er ikke grund til at bruge en masse unødige stoffer. Bleer i dag holder ofte også barnets numse fin tør, de suger rigtig godt og det er ikke som i gamle dage, hvor børn gik med våde bleer og gummibukser :o)
Zinksalve eller zinkcreme bruges normalt til rød numse og irriteret hud. Cremen beskytter huden, lægger en lille hinde der holder syren fra urin og afføring væk og samtidig tilføres lidt fedtstof og pleje. Man anbefaler i DK at man påsmører et tyndt lag på helt ren og tør hud, når huden som sagt er rød og irriteret og det gør man ved hvert bleskift indtil huden igen er pæn og fin. Når huden er fin, skal der således ikke bruges noget.
Hvis barnet har meget rød numse og ingen effekt af zink eller lignende, så kan det være at barnet har svamp og så er det vigtigt at dette behandles. Det kræver en helt speciel creme/salve som fås på recept hos lægen. Igen er det vigtigt at man behandler i den periode, hvor det er nødvendigt (ordineret), men ellers ikke.
Når man vælger cremer og salver til sit barn, så er det rigtig vigtigt at se sig godt for. Mange indeholder skadelige stoffer, det kan f.eks. være hormonforstyrrende og allergifremkaldende stoffer. Det er i DK en rigtig god idé at gå efter svanemærkede produkter og generelt er det en god idé at tjekke indholdsdeklarationen. Produktet bør være fri for parabener (konserveringsmidler) og fri for parfume. Du kan på hjemmesiden babykemi.dk se en liste over allergifremkaldende stoffer.
I DK kan man købe forskellige produkter som er fri for disse ting. Man er normalt ret sikker på sit valg, hvis man vælger f.eks. "Neutral" eller "Derma". På apotekerne kan man dog også finde andre muligheder.
Jeg håber ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske