Svar: Dagpleje - 12 mdr.
24. september 2008
Alder:
12 mdr.
Hej med dig
Det er altid svært at vide, hvad der sker, når børn bliver ked af det i dagpleje eller anden form for pasning. Det kan jo handle om rigtig mange ting og du må prøve at vurdere, hvad du tror ændringen skyldes.
Der kan, som du selv er inde på være tale om en fase. At det simpelthen er gået op for din datter at nu er det alvor, hun skal rent faktisk passes hver dag, du afleverer hende og hun skal vente på at du kommer. Det er ikke så sjovt og det reagerer hun på.
Der kan også være tale om at hun måske lige nu er ekstra tryghedssøgende, fordi hun udvikler sig mere i øjeblikket. Måske er hun begyndt at gå, verden virker større og mere usikker og det sammenholdt med at du så går fra hende, kan naturligvis også spille ind.
Hvis det på den måde drejer sig om at hun har svært ved at sige farvel til dig og savner dig, når I ikke er sammen, så vil det være rigtig godt, at du f.eks. giver hende et lille hæfte med fotos med. Billeder af dig og hende, så hun kan kigge på billederne og blive erindret om at du stadig er der et eller andet sted. Hun vil også have glæde af en puttebamse eller lignende, der kan fungerer som substitut. Jeg ved fra dine tidligere breve at du og din datter er meget nære, sover sammen osv. og derfor er det helt naturligt at hun savner dig, når du ikke er der.
Det kan også handle om at hun lige nu er ved at blive syg. Der er mange baktusser, når man pludselig passes et andet sted med andre børn, legetøj går fra det ene barn til det andet og havner let i munden og det er tiden for snot og ondt i ørerne ... At hun lige nu ikke virker særlig veltilpas kan derfor handle om at der er lidt sygdom på vej ...
Og så kan det naturligvis også handle om at der er sket en ændring i dagplejen, som gør hende ked af det, forvirret eller lignende. Det kan være at der er startet et nyt barn, det kan også være at hun har oplevet lidt modstand fra de andre børn. De tager jo ofte legetøj fra hinanden, skubber osv. Måske har hun det også svært med at skulle vente på at det bliver hendes tur og har derfor oplevet at græde lidt inden dagplejer kunne trøste ... Selvom dagplejer er god og du har et godt indtryk af hende og er glad for hende, så kan der jo godt være nogle små ting i hverdagen, som gør at din datter oplever det hele meget svært.
Det sker en gang imellem at kemien mellem dagplejere, børn og forældre ikke er særlig god og det påvirker naturligvis alle parter. Men det virker ikke til at være tilfældet hos jer.
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske