Svar: Dagpleje - 12 mdr.

24. september 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det er altid svært at vide, hvad der sker, når børn bliver ked af det i dagpleje eller anden form for pasning. Det kan jo handle om rigtig mange ting og du må prøve at vurdere, hvad du tror ændringen skyldes.

Der kan, som du selv er inde på være tale om en fase. At det simpelthen er gået op for din datter at nu er det alvor, hun skal rent faktisk passes hver dag, du afleverer hende og hun skal vente på at du kommer. Det er ikke så sjovt og det reagerer hun på.

Der kan også være tale om at hun måske lige nu er ekstra tryghedssøgende, fordi hun udvikler sig mere i øjeblikket. Måske er hun begyndt at gå, verden virker større og mere usikker og det sammenholdt med at du så går fra hende, kan naturligvis også spille ind.

Hvis det på den måde drejer sig om at hun har svært ved at sige farvel til dig og savner dig, når I ikke er sammen, så vil det være rigtig godt, at du f.eks. giver hende et lille hæfte med fotos med. Billeder af dig og hende, så hun kan kigge på billederne og blive erindret om at du stadig er der et eller andet sted. Hun vil også have glæde af en puttebamse eller lignende, der kan fungerer som substitut. Jeg ved fra dine tidligere breve at du og din datter er meget nære, sover sammen osv. og derfor er det helt naturligt at ...

Annonce

... hun savner dig, når du ikke er der.

Det kan også handle om at hun lige nu er ved at blive syg. Der er mange baktusser, når man pludselig passes et andet sted med andre børn, legetøj går fra det ene barn til det andet og havner let i munden og det er tiden for snot og ondt i ørerne ... At hun lige nu ikke virker særlig veltilpas kan derfor handle om at der er lidt sygdom på vej ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og så kan det naturligvis også handle om at der er sket en ændring i dagplejen, som gør hende ked af det, forvirret eller lignende. Det kan være at der er startet et nyt barn, det kan også være at hun har oplevet lidt modstand fra de andre børn. De tager jo ofte legetøj fra hinanden, skubber osv. Måske har hun det også svært med at skulle vente på at det bliver hendes tur og har derfor oplevet at græde lidt inden dagplejer kunne trøste ... Selvom dagplejer er god og du har et godt indtryk af hende og er glad for hende, så kan der jo godt være nogle små ting i hverdagen, som gør at din datter oplever det hele meget svært.

Det sker en gang imellem at kemien mellem dagplejere, børn og forældre ikke er særlig god og det påvirker naturligvis alle parter. Men det virker ikke til at være tilfældet hos jer.

Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne