Brev:
Ny daginstitution
24. september 2008
Alder:
3 år, 10 mdr.
Ny daginstitution
Kære Helen
Denne gang handler det om storesøster på snart fire år og vores overvejelser om at skifte til en anden daginstitution. Ved godt, at der ikke er nogen indlysende rigtig beslutning, men det kunne være dejligt at få dine input til, hvad sådan en størrelse har bedst af.
Hun er en nysgerrig, videbegærlig, stærk og samtidig følsom pige, der som alle andre børn trives bedst med udfordringer i trygge rammer. Institutionen, hun går i nu, er integreret. Hun har altså gået først i vuggestue og nu børnehave det samme sted. Hun er sjældent ked af at komme i børnehave. Især fordi bedste-veninden også går der.
Når vi alligevel overvejer at skifte, handler det om, at vi oplever et personale, der ikke rigtigt orker ungerne og som ikke ”ser” vores dejlige datter. Tværtimod bærer hverdagen præg af, at tingene bare skal fungere og det gør de bedst, hvis ungerne sidder stille, ikke snakker for meget, tumler for vildt osv. Samtidig er dagene lidt monotone. Og der er mange ting, man ikke må. Vi har selvfølgelig forsøgt at få en dialog i gang. Men det er svært.
Ved godt, at der bliver krævet meget af personalet i dag – både af politikere og forældre, men jeg ser jo, at man andre steder godt kan skabe en hverdag, hvor der er knus og grin og udfordringer. Hvor ungerne er glade for de voksne – og omvendt. Og så er det vi kigger på vores dejlige unge og tænker, at hun selvfølgelig fortjener en hverdag, der ikke ”bare lige fungerer”, men som også fungerer godt og til hendes bedste. Det er jo så mange timer, hun er der.
Men det er også en stor forandring at skulle begynde et nyt sted – også fordi vi sandsynligvis alligevel flytter fra området om senest halvandet år. Og så er der jo bedste-veninden, som vi vil forsøge at lokke med over. Men det er langtfra sikkert, det kan lade sig gøre.
Så kære Helen, hvad tænker du?
Kærlig hilsen
Mor til to