Svar: God opvækst - landet eller byen?

22. september 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Signe

Der er for mig en vigtig pointe i det du skriver, nemlig at børn har brug for at kunne løbe ind og ud hos hinanden - børn har brug for kammerater. Men det betyder ikke nødvendigvis at løbe ind og ud fra hinandens haver, det kan også sagtens være at gå til og fra hinandens lejlighed - eller blive fuldt fra det ene sted til det andet, eller mødes på en fælles aftalt legeplads.

Flere og flere vælger at bo med deres børn i byen, så muligheden for at lege med andre og lege med jævnaldrene bliver mere og mere mulig. Det skal altså ikke være begrundelsen for at flytte væk fra byen ... Det kræver dog at man som voksne mere aktivt tager med barnet og opsøger legekammerater, arrangerer leg, besøg hos hinanden. At man bruger tid på at tage med, når der skal leges.

Der er mange fordele ved at bo i storbyen og der er mange fordele ved at bo i provinsen og man kan ikke sige, at det ene er bedre end det andet. Det afhænger helt af hvordan man som familie har det bedst, hvordan man tilrettelægger sit liv og hvordan man prioriterer.

Byen er fuld af muligheder, der er masser af legepladser, rulleskøjte- og skateboardbaner, is at skøjte på om vinteren, der er parker, årskort til diverse seværdigheder og forlystelser osv. Der er masser at lave og byen har, som du også er inde på, en helt anden puls - det er et andet liv.

Ulempen er at det kan være svært for børn at færdes alene, - det kræver i hvert fald at de har en vis alder før man sender dem alene ud på gaden. Der er for meget trafik og det er simpelthen for farligt. Derfor vil børn i byen ofte have behov for lidt mere opsyn, end børn der bor på landet. Her igen - det er nødvendigt at følge børn, når de skal lege med hinanden.

Du fortæller at I alle 3 nyder livet i byen og at I har svært ved at se jer selv i et almindeligt villakvarter. Det synes jeg er fint og I er ikke de eneste der har det sådan og det er helt okay. Du fortæller også at I har et ...

Annonce

... sommerhus, som ikke ligger langt væk og for mig, lyder det som en rigtig god løsning for jeres familie - I kan være i byen, nyde det liv og de muligheder byen giver jer og så kan I søge i sommerhus, når I har brug for lidt mere luft omkring jer. Hjemme kan jeres dreng (kommende børn) få alt det byen giver dem, i ferier, weekends osv. kan de få lov til at grave efter regnorme i sommerhuset, der kan de også få et soppebassin og en trampolin, hvis det er det man ønsker ...

Du spørger om det bliver for meget, om I overstimulerer ved at tage til diverse ting i weekender osv. Jeg tænker at det måske netop er en fordel ved at bo i byen. Man er som forældre og børn naturligt sammen og oplever sammen, bor man på landet, så render børnene måske mere rundt på egen hånd. Det kan være en god ting nogle gange, men jo ikke altid ...

Det er jo også et faktum, at der er meget praktisk arbejde ved at have sit eget hus og have. Det betyder at man godt kan være ude i haven alle sammen - men børnene leger alene imens mor og far luger ukrudt, slår græs, maler udhæng, renser tagrender osv. At man er ude, betyder ikke nødvendigvis at man er sammen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Alle børn spørger "hvad skal vi lave i weekenden?" uanset om de bor i byen eller i provinsen og det er tilladt at svare "vi skal ingenting, bare være her og være sammen". :o)

I sidste ende handler det om at trives som familie. Det handler om at have det godt og børn som vokser op i byen kan få en ligeså god barndom, som børn der vokser op på landet eller i provinsen.

Jeg tror et eller andet sted godt du fornemmer, hvad det rigtige for dig og for jeres lille familie er og det skal du naturligvis lytte til. Viser det sig så om nogle år, at det alligevel ikke var den rigtige beslutning, så må man jo flytte igen og det er så det :o)

Håber du kan bruge mine tanker? Og et stort tillykke med at du venter dig, det bliver rigtigt spændende og dejligt for jer, fortsat held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for din plan for dagen, både hvad angår søvn og mad. Det er lykkes os at overholde din plan og det har været guld værd. Nu sover vi alle sammen meget bedre om natten.

De sidste 3 uger, har han faktisk kunne sove fra kl. 20 til 06 hver nat - og det er fantastisk, før vågnede han en gang i timen!

Tak fra drengens forældre