Svar: Tandpasta, bæresele og mad
18. september 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Camilla
Du må gerne bruge lidt tandpasta til Zacharias og det anbefales at man bruger en mængde der svarer til barnets lillefingernegl. Tandpasta anbefales altså men det er vigtigt at man skærer ned på mængden og kun bruger ganske lidt. Tilgengæld kan man så bruge samme tandpasta til både børn og voksne ...
Med hensyn til bæresele, så må han gerne sidde i en sådan, hvis han har lyst og synes det er sjovt og du stadig kan bære ham ... han bliver jo ikke mindre tung, den lille fyr:o) Generelt gælder at børn har brug for stillingsskift og derfor er det en god idé at man ser på hvor meget barnet generelt sidder - altså hvor meget sidder han i bæresele, i autostol, i skråstol, i høj stol osv. Han må meget gerne sidde og sikkerhedsmæssigt er det vigtigt at han sidder i autostol (men det er kun i bilen), praktisk er det at han sidder i høj stol, når han skal spise - men de øvrige ting skal han ikke sidde for meget i.
Skal I ud at handle og det er praktisk og let med bæreselen, så er det fint at bruge den en gang imellem. Det sker der ikke noget ved. Det er den daglige belastning, hvis barnet generelt sidder meget, som kan være skadelig.
Med hensyn til din madplan, så ser det umiddelbart ud som om at Zacharias spiser godt og får, hvad han har behov for mængde mæssigt, måske er han lige lidt i underkanten hvad angår indtag af mælk ... Jeg kunne godt tænke mig at han fik lidt flere mellemmåltider og at hovedmåltiderne stille og roligt begyndte at ligge på de tidspunkter, hvor I andre også spiser. Så I stille og roligt begynder at spise den samme mad og dermed spiser samtidig. Mit forslag kan du se i det sidste svar jeg har sendt dig - i den plan indgår også et 4 skemåltid ...
Lige nu lyder det som om at han 'slatspiser' lidt hvad angår indtag af mælk. Det vil være rigtig fint, hvis han kunne begynde at spise lidt flere mellemmåltider og kunne nøjes med at få flaske 4 gange dagligt, hvor han så indtog 180ml hver gang..
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske