Svar: Øjne og ører der klør og modermælkserstatning hos dagplejer
16. september 2008
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Jeg kan ikke udelukke at der kan være tale om allergi hos jeres dreng. En allergisk reaktion vil ofte vise sig som det man kalder 'høfeber symptomer', som er kendetegnet ved at man får kløe i øjnene og øjnene løber i vand, slimhinden i øjet kan hæve og barnet nyser ofte og næsen løber med klar snot. Man kan også få kløe i munden ... om man også får kløe i ørene tør jeg ikke sige :o) En ørelæge vil kunne se om der er irritation i din drengs ører.
Hvis han ikke har andre symptomer på allergi - f.eks. børneeksem, så synes jeg I skal se tiden lidt an. Du har jo været hos lægen, som har sagt at han er sund og rask ...
Du skal naturligvis sørge for at have så godt et indeklima som muligt. Du skal sørge for at støvsuge og vaske gulv jævnligt, tørre støv af, vaske sengetøj, lufte ud osv. Ligesom det er vigtigt ikke at ryge, have for mange stearinlys tændt og lignende som kan genere din dreng.
Har man mistanke om allergi, vil man kunne prikteste og se om der er noget bestemt (f.eks. dyrehår) som han reagerer på. Man kan godt prikteste selvom han ikke er så gammel endnu. Jo ældre han er, jo mere præcis vil testen dog ofte være og derfor kan man godt skulle teste flere gange. Nogle læger vil helst ikke teste før barnet er ca 2 år af samme grund.
Med hensyn til modermælk og modermælkserstatning, så vil det være fint med 3 amninger eller 3 flasker dagligt - svarende til ca 500-600ml. Når han bliver 10 måneder vil det være rigtig godt, hvis du kunne skrue ned, så han kun ammes eller får flaske 2 gange dagligt (ialt 400ml) og derudover kan du så give ham en portion tykmælk eller lignende i løbet af dagen. Det tæller også med i mælkeindtaget, ligesom sovs, mælk i maden osv. gør.
Hvis din dreng tilbydes flaske 3 gange om dagen og derudover ammes 2 gange dagligt, så lyder det som om at han får alt for meget mælk. Det er problematisk fordi det tager pladsen op for den egentlige mad og med den alder og aktivitet han lægger for dagen er det netop vigtigt at han får mere mad og mindre mælk.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mælk og smørklat, sødmælk eller mme af kop
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere, grøntsagsmos, kogte pastaskruer, små stykker fiskefrikadelle og lignende, vand af kop.
Puttes til middagslur, evt. med en flaske mme
Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, - mad som I andre spiser. Sødmælk eller mme af kop.
Evt. en portion frugtgrød med sødmælk til dessert.
Puttes til natten med amning eller flaske ca 19.30-20
Sover til næste morgen tidlig uden at få mælk.
Du kan også overveje at fjerne flaskerne helt om dagen og i stedet give ham mælk aften, sen aften og tidlig morgen. Så han får bryst eller flaske inden midnat og helt kan springe flaske i dagplejen over.
Hvis du vælger at bibeholde flaske inden middagslur, så kan du godt lave flasken klar om morgenen, dagplejer kan have den stående i køleskabet og lune den inden den skal gives.
Håber ovenstående giver lidt klarhed, rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske