Svar: Øjne og ører der klør og modermælkserstatning hos dagplejer

16. september 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Jeg kan ikke udelukke at der kan være tale om allergi hos jeres dreng. En allergisk reaktion vil ofte vise sig som det man kalder 'høfeber symptomer', som er kendetegnet ved at man får kløe i øjnene og øjnene løber i vand, slimhinden i øjet kan hæve og barnet nyser ofte og næsen løber med klar snot. Man kan også få kløe i munden ... om man også får kløe i ørene tør jeg ikke sige :o) En ørelæge vil kunne se om der er irritation i din drengs ører.

Hvis han ikke har andre symptomer på allergi - f.eks. børneeksem, så synes jeg I skal se tiden lidt an. Du har jo været hos lægen, som har sagt at han er sund og rask ...

Du skal naturligvis sørge for at have så godt et indeklima som muligt. Du skal sørge for at støvsuge og vaske gulv jævnligt, tørre støv af, vaske sengetøj, lufte ud osv. Ligesom det er vigtigt ikke at ryge, have for mange stearinlys tændt og lignende som kan genere din dreng.

Har man mistanke om allergi, vil man kunne prikteste og se om der er noget bestemt (f.eks. dyrehår) som han reagerer på. Man kan godt prikteste selvom han ikke er så gammel endnu. Jo ældre han er, jo mere præcis vil testen dog ofte være og derfor kan man godt skulle teste flere gange. Nogle læger vil helst ikke teste før barnet er ca 2 år af samme grund.

Med hensyn til modermælk og modermælkserstatning, så vil det være fint med 3 amninger eller 3 flasker dagligt - svarende til ca 500-600ml. Når han bliver 10 måneder vil det være rigtig godt, hvis du kunne skrue ned, så han kun ammes eller får flaske 2 gange dagligt (ialt 400ml) og derudover kan du så give ham en portion tykmælk eller lignende i løbet af dagen. Det tæller også med i mælkeindtaget, ...

Annonce

... ligesom sovs, mælk i maden osv. gør.

Hvis din dreng tilbydes flaske 3 gange om dagen og derudover ammes 2 gange dagligt, så lyder det som om at han får alt for meget mælk. Det er problematisk fordi det tager pladsen op for den egentlige mad og med den alder og aktivitet han lægger for dagen er det netop vigtigt at han får mere mad og mindre mælk.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød lavet med mælk og smørklat, sødmælk eller mme af kop

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere, grøntsagsmos, kogte pastaskruer, små stykker fiskefrikadelle og lignende, vand af kop.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Puttes til middagslur, evt. med en flaske mme

Eftermiddag 15.30-16: En portion tykmælk med frugtmos, frisk frugt i hånden, ½ bolle med smør, ost. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags, - mad som I andre spiser. Sødmælk eller mme af kop.

Evt. en portion frugtgrød med sødmælk til dessert.

Puttes til natten med amning eller flaske ca 19.30-20

Sover til næste morgen tidlig uden at få mælk.

Du kan også overveje at fjerne flaskerne helt om dagen og i stedet give ham mælk aften, sen aften og tidlig morgen. Så han får bryst eller flaske inden midnat og helt kan springe flaske i dagplejen over.

Hvis du vælger at bibeholde flaske inden middagslur, så kan du godt lave flasken klar om morgenen, dagplejer kan have den stående i køleskabet og lune den inden den skal gives.

Håber ovenstående giver lidt klarhed, rigtig meget held og lykke fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kosttilskud - børn

Følgende kosttilskud anbefales til børn:

- D-vitamin tilskud gives til alle børn i alder 0-4 år. Der gives 10 mikrogram dagligt. Børn med mørk hud og/eller børn, som går klædt, så kroppen er tildækket om sommeren skal forsætte med D-vitamin gennem hele barndommen/livet.

- Calcium gives til børn, der har mælkeallergi eller til børn, hvor forældrene ikke ønsker at give deres barn mælkeprodukter. Der gives 500 mg dagligt fra 1 års alderen.

- Jerntilskud...

Læs mere i Babylex

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger