Svar: Mere voksentid og tackling af behov for nærhed

15. september 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Jeg ved at Elias er hjerteopereret og tænker i den forbindelse om I har kontakt med børneafdelingen. Bliver I fulgt, er der kontroller osv.? Jeg synes et eller andet sted at det må være relevant at Elias bliver vurderet - jeg synes ikke han skal have kolde hænder og fødder hele tiden og jeg synes heller ikke at det er rimeligt, hvis han går rundt med lidt småfeber i længere tid.

Jeg kan godt huske at I sidste efterår havde en hård tid med mellemørebetændelser, som jeg husker det har Elias nærmest haft mellemørebetændelse on-off hele sit liv og jeg mener også at du har fortalt at lægerne ikke har ville lægge dræn på grund af Elias' hjerte .. Det kan jo sagtens være fagligt rigtig godt begrundet, men så må de jo give jer nogle forslag til hvad I så kan gøre. Det er jo synd for drengen (og for jer), hvis I skal have et efterår der er ligeså meget fyldt med snot, smerter og gråd som sidste år. Det kræver indkøring i vuggestuen efter hver sygdomsperiode og han er der kun begrænset, så bliver han smittet og så er han syg igen.

Har I overvejet om vuggestue er det bedste for ham? Jeg tænker der er jo rigtig mange børn (og dermed også bakterier) og risikoen for at blive smittet er jo meget stor ... Spørgsmålet er naturligvis hvad man kan tilbyde jer i stedet. Han er jo 2 år nu og det kan også blive kedeligt at være i f.eks. dagpleje. Han har jo også brug for at lege med børn på sin egen alder og han har brug for at være et sted, hvor han også bliver udfordret socialt og dermed udviklingsmæssigt. Det er nok svært at lave om på den ordning.

Men så kan I måske tale med vuggestuen om hvordan de kan minimere sygdom. Sørge for håndvask af både dem selv og børnene i forbindelse med skiftning af ble, sørge for at vaske legetøjet jævnligt, spritte af, skifte håndklæder osv. osv. Det er sandsynligvis noget de allerede er bevidste om og noget de drøfter jævnligt på deres personale møder - men der sker jo ikke noget ved at du tager emnet op "hvordan I fælles kan minimere sygedagene".

I kan ikke gøre så meget andet end at være der for ham, holde om ham, sidde hos ham osv. når han er syg. Det er ikke rimeligt at træne sovevaner, når han ikke er rask - vi ved jo selv hvor svært det er at være syg, at have ondt, at have det dårligt - så har ...

Annonce

... alle behov for ekstra opmærksomhed og nærhed - og det skal han naturligvis have.

Det betyder dog ikke at I ikke stadig kan holde fast i at han skal puttes og sove i sin egen seng og at I forsøger at gøre ham tryg ved dette. Han ligger i en almindelig seng, kan komme til jer, når og hvis han har behov, han får sin godnathistorie, kan ligge og lytte til lidt musik, han har natlampe på værelset, døren står åben så han kan høre at I er der osv. Hele tiden holde fast i de gode vaner, men samtidig også vise at I er der, passer på ham, betrygger ham i at han roligt kan sove osv. osv.

Det er naturligt at han protesterer mod vuggestuen, når han ikke er oplagt, når han er halvsløj, bare er utilpas. Han har ikke lyst til at være der, han har simpelthen ikke overskuddet til det og derfor protesterer han.

Men en ting er alt det som man jo sagtens kan forstå og som I selvfølgelig ved. Det ændrer dog ikke på det faktum, at I forældre også har brug for at være et par og har brug for tid til hinanden og det skal I naturligvis tillade jer selv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det vil derfor være helt okay, hvis I kunne finde en som kunne passe Elias en gang imellem. I kunne gøre det til en helt fast aftale - bare en gang om måneden, at Elias skal passes så I kan komme ud alene. Det kan i første omgang være hjemme hos jer, og I er væk i nogle timer, men stille og roligt kan han måske sove hos en bedstemor eller lignende og I kan få en hel aften og nat for jer selv og hente ham næste morgen tidlig.

Jeg ved ikke hvordan jeres netværk er, om I har bedsteforældre eller andre i nærheden, som I kan lave en aftale med. Ellers kan I måske få en ung pige eller en reservebedste, som Elias stille og roligt kan lære at kende og som kan give ham trygheden og nærheden imens at I er væk. Det kunne måske også være en, der en gang imellem kunne passe ham hjemme, når og hvis han i løbet af efteråret bliver syg og har brug for ekstra dage hjemme til at komme sig. Det er jo begrænset hvor mange sygedage I kan holde, når I også skal passe jeres arbejde...

Jeg tænker derfor at I må forsøge at finde en løsning, som tilgodeser jer alle og gør at I ikke kommer til at stå i en situation ligesom sidste efterår.

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og stort knus herfra:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika