Svar: Mere voksentid og tackling af behov for nærhed
15. september 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med dig
Jeg ved at Elias er hjerteopereret og tænker i den forbindelse om I har kontakt med børneafdelingen. Bliver I fulgt, er der kontroller osv.? Jeg synes et eller andet sted at det må være relevant at Elias bliver vurderet - jeg synes ikke han skal have kolde hænder og fødder hele tiden og jeg synes heller ikke at det er rimeligt, hvis han går rundt med lidt småfeber i længere tid.
Jeg kan godt huske at I sidste efterår havde en hård tid med mellemørebetændelser, som jeg husker det har Elias nærmest haft mellemørebetændelse on-off hele sit liv og jeg mener også at du har fortalt at lægerne ikke har ville lægge dræn på grund af Elias' hjerte .. Det kan jo sagtens være fagligt rigtig godt begrundet, men så må de jo give jer nogle forslag til hvad I så kan gøre. Det er jo synd for drengen (og for jer), hvis I skal have et efterår der er ligeså meget fyldt med snot, smerter og gråd som sidste år. Det kræver indkøring i vuggestuen efter hver sygdomsperiode og han er der kun begrænset, så bliver han smittet og så er han syg igen.
Har I overvejet om vuggestue er det bedste for ham? Jeg tænker der er jo rigtig mange børn (og dermed også bakterier) og risikoen for at blive smittet er jo meget stor ... Spørgsmålet er naturligvis hvad man kan tilbyde jer i stedet. Han er jo 2 år nu og det kan også blive kedeligt at være i f.eks. dagpleje. Han har jo også brug for at lege med børn på sin egen alder og han har brug for at være et sted, hvor han også bliver udfordret socialt og dermed udviklingsmæssigt. Det er nok svært at lave om på den ordning.
Men så kan I måske tale med vuggestuen om hvordan de kan minimere sygdom. Sørge for håndvask af både dem selv og børnene i forbindelse med skiftning af ble, sørge for at vaske legetøjet jævnligt, spritte af, skifte håndklæder osv. osv. Det er sandsynligvis noget de allerede er bevidste om og noget de drøfter jævnligt på deres personale møder - men der sker jo ikke noget ved at du tager emnet op "hvordan I fælles kan minimere sygedagene".
I kan ikke gøre så meget andet end at være der for ham, holde om ham, sidde hos ham osv. når han er syg. Det er ikke rimeligt at træne sovevaner, når han ikke er rask - vi ved jo selv hvor svært det er at være syg, at have ondt, at have det dårligt - så har alle behov for ekstra opmærksomhed og nærhed - og det skal han naturligvis have.
Det betyder dog ikke at I ikke stadig kan holde fast i at han skal puttes og sove i sin egen seng og at I forsøger at gøre ham tryg ved dette. Han ligger i en almindelig seng, kan komme til jer, når og hvis han har behov, han får sin godnathistorie, kan ligge og lytte til lidt musik, han har natlampe på værelset, døren står åben så han kan høre at I er der osv. Hele tiden holde fast i de gode vaner, men samtidig også vise at I er der, passer på ham, betrygger ham i at han roligt kan sove osv. osv.
Det er naturligt at han protesterer mod vuggestuen, når han ikke er oplagt, når han er halvsløj, bare er utilpas. Han har ikke lyst til at være der, han har simpelthen ikke overskuddet til det og derfor protesterer han.
Men en ting er alt det som man jo sagtens kan forstå og som I selvfølgelig ved. Det ændrer dog ikke på det faktum, at I forældre også har brug for at være et par og har brug for tid til hinanden og det skal I naturligvis tillade jer selv.
Det vil derfor være helt okay, hvis I kunne finde en som kunne passe Elias en gang imellem. I kunne gøre det til en helt fast aftale - bare en gang om måneden, at Elias skal passes så I kan komme ud alene. Det kan i første omgang være hjemme hos jer, og I er væk i nogle timer, men stille og roligt kan han måske sove hos en bedstemor eller lignende og I kan få en hel aften og nat for jer selv og hente ham næste morgen tidlig.
Jeg ved ikke hvordan jeres netværk er, om I har bedsteforældre eller andre i nærheden, som I kan lave en aftale med. Ellers kan I måske få en ung pige eller en reservebedste, som Elias stille og roligt kan lære at kende og som kan give ham trygheden og nærheden imens at I er væk. Det kunne måske også være en, der en gang imellem kunne passe ham hjemme, når og hvis han i løbet af efteråret bliver syg og har brug for ekstra dage hjemme til at komme sig. Det er jo begrænset hvor mange sygedage I kan holde, når I også skal passe jeres arbejde...
Jeg tænker derfor at I må forsøge at finde en løsning, som tilgodeser jer alle og gør at I ikke kommer til at stå i en situation ligesom sidste efterår.
Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke og stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske