Mere voksentid og tackling af behov for nærhed

15. september 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Mere voksentid og tackling af behov for nærhed

Kære Helen.

Sidst skrev jeg til dig var det vedr. søvn. Vi gik til og fra ham en en længere periode. det tog ca. 1½ time før han sov. Og efterhånden som aftnerne blev mørke, blev det sværre fordi han tydelig er bange for mørket. Jeg blev derfor i rummet men sad og lavede noget i den anden ende af værelset. Men så skete det, Elias fik feber og to aftner lå jeg hos ham. Det havde han brug for. Så var han rask i to dage, men blev syg igen 1 dag. rask 1½ dag og her i weekenden var han syg fredag og lørdag. hans søvn om natten er påvirket. sover uroligt og vågner 1-2 gange med ondt (ørerne, halsen el. hovedet siger han).

Han har kun haft max 38.5 og den har været meget svingende i løbet af en dag. Har talt med lægen telefonisk, som siger at det ikke lyder som mellemørsbetændelse og at det nok snart er over igen.

Han sygdom er udefinerbar, bare feber. Han har haft en mild forkølelse og hoste i forbindelse med den første sygeperiode.
Elias har svært ved at holde sig varm og nu hvor vejret har skiftet har han konstant kolde hænder og fødder. Iflg. lægen er det nornalt når man er en lille spirrevip som han er.

Elias er nu også begyndt at reagere i vuggestuen, i tre dage er jeg gået fra et voldsomt grædende barn der har råbt moar.

Sidste år på ca. samme tid, var han rigtig meget syg og det fortsatte indtil midten af jan. Den gang gik det helt galt i vuggestuen, han græd nogle dage fra jeg afleverede ham til jeg hentede ham igen. Han var generelt trist selv på de raske dag. Ofte fik han feber op af eftermiddagen, vi hentede ham og ...

Annonce

... feberen var væk igen til aften, og han var for det meste glad og tilpas når han var hjemme.

Det var rigtig rigtig hårdt det efterår. Jeg havde håbet på at han var mere modstandsdygtig i år, så vi ville få et mere roligt efterår.

Imorges var han rigtig pivet, vil op hele tiden og jeg skulle lege med ham. Jeg sagde til ham at han måtte vente til jeg havde pakket hans taske så, kunne han komme op og få en krammer. jeg opfordrede ham til at hente hjemmeskoene, så jeg hurtiger blev færdig. Elias, tog det som en afvisning blev sur og gik hen og sparkede til bordbenet, så han slog foden og græd og sagde mor trøst mig.

Elias får nærhed omsorg, vi stimulerer ham, går til svømning og gymnastik, vi leger med ham, tager på turer, inddrager ham i vores gøremål.

Han er omsorgsfuld og kærlig, men også ekstremt krævende.

Vores parforhold, lider under at Elias altid fylder. De par måneder hvor Elias faldt i søvn af sig selv, om aftnen, gjorde at vi som forældre fik mere tid og overskud til hinanden og til at være sig selv.

Elias har altid fyldt meget og det har oftest været dejlig berigende. Men at forestille sig et efterår som det vi havde sidst, dræner en for energi.

Vi kan ikke gøre noget ved sygdommen, men kan vi gøre noget for at dette efterår ikke udvikler sig til et vuggestue mareridt?
Det er desuden svært for os at være konsekvent omkring putningen, når han så meget efterspørger nærhed og har mange syge dage. Samtidig er jeg bange for hvordan afleveringerne vil være hvis han ikke har fået nok søvn.

Ser frem til dine tanker.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Kogt-vands-klude

Kogt vands klude er et gammelt husmoderråd til røde barnenumser.

Princippet er at man tager noget blødt bomuldsstof f.eks. stof fra et gammelt forvasket lagen og klipper nogle firkantede stykker, som passer til at lægge på barnets numse.

Stofstykkerne koges, afkøles og vrides og lægges på og mellem barnets baller, der hvor barnets hud synlig er generet af syren fra afføring og urin. Du kan gemme de kogte klude i en lille bøtte med lidt kogt vand, som du har stående...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Endnu engang mange tak for dit svar her i den gode brevkasse. Jeg har anbefalet dig til dem jeg kender fordi du er SÅ god til at komme med nogle konkrete råd. Lige det som gør hverdagen lidt nemmere og knapt så frustrerende, så TAK for det!