Brev:
Mere voksentid og tackling af behov for nærhed
15. september 2008
Alder:
2 år, 1 mdr.
Mere voksentid og tackling af behov for nærhed
Kære Helen.
Sidst skrev jeg til dig var det vedr. søvn. Vi gik til og fra ham en en længere periode. det tog ca. 1½ time før han sov. Og efterhånden som aftnerne blev mørke, blev det sværre fordi han tydelig er bange for mørket. Jeg blev derfor i rummet men sad og lavede noget i den anden ende af værelset. Men så skete det, Elias fik feber og to aftner lå jeg hos ham. Det havde han brug for. Så var han rask i to dage, men blev syg igen 1 dag. rask 1½ dag og her i weekenden var han syg fredag og lørdag. hans søvn om natten er påvirket. sover uroligt og vågner 1-2 gange med ondt (ørerne, halsen el. hovedet siger han).
Han har kun haft max 38.5 og den har været meget svingende i løbet af en dag. Har talt med lægen telefonisk, som siger at det ikke lyder som mellemørsbetændelse og at det nok snart er over igen.
Han sygdom er udefinerbar, bare feber. Han har haft en mild forkølelse og hoste i forbindelse med den første sygeperiode.
Elias har svært ved at holde sig varm og nu hvor vejret har skiftet har han konstant kolde hænder og fødder. Iflg. lægen er det nornalt når man er en lille spirrevip som han er.
Elias er nu også begyndt at reagere i vuggestuen, i tre dage er jeg gået fra et voldsomt grædende barn der har råbt moar.
Sidste år på ca. samme tid, var han rigtig meget syg og det fortsatte indtil midten af jan. Den gang gik det helt galt i vuggestuen, han græd nogle dage fra jeg afleverede ham til jeg hentede ham igen. Han var generelt trist selv på de raske dag. Ofte fik han feber op af eftermiddagen, vi hentede ham og feberen var væk igen til aften, og han var for det meste glad og tilpas når han var hjemme.
Det var rigtig rigtig hårdt det efterår. Jeg havde håbet på at han var mere modstandsdygtig i år, så vi ville få et mere roligt efterår.
Imorges var han rigtig pivet, vil op hele tiden og jeg skulle lege med ham. Jeg sagde til ham at han måtte vente til jeg havde pakket hans taske så, kunne han komme op og få en krammer. jeg opfordrede ham til at hente hjemmeskoene, så jeg hurtiger blev færdig. Elias, tog det som en afvisning blev sur og gik hen og sparkede til bordbenet, så han slog foden og græd og sagde mor trøst mig.
Elias får nærhed omsorg, vi stimulerer ham, går til svømning og gymnastik, vi leger med ham, tager på turer, inddrager ham i vores gøremål.
Han er omsorgsfuld og kærlig, men også ekstremt krævende.
Vores parforhold, lider under at Elias altid fylder. De par måneder hvor Elias faldt i søvn af sig selv, om aftnen, gjorde at vi som forældre fik mere tid og overskud til hinanden og til at være sig selv.
Elias har altid fyldt meget og det har oftest været dejlig berigende. Men at forestille sig et efterår som det vi havde sidst, dræner en for energi.
Vi kan ikke gøre noget ved sygdommen, men kan vi gøre noget for at dette efterår ikke udvikler sig til et vuggestue mareridt?
Det er desuden svært for os at være konsekvent omkring putningen, når han så meget efterspørger nærhed og har mange syge dage. Samtidig er jeg bange for hvordan afleveringerne vil være hvis han ikke har fået nok søvn.
Ser frem til dine tanker.