Svar: Sur ved måltiderne og vandvorter
9. september 2008
Alder:
5 mdr.
Kære Banditternes mor
Umiddelbart ser planen du sender fin ud, i takt med at din dreng bliver omkring 6 måneder, kan du øge ham i indtag af skemad, så han således får 3 måltider dagligt. Derudover vil du kunne begynde at tilbyde ham mere variation, flere grøntsager, kød og fisk i grøntsagsmosen, grovere grødtyper osv. Alt sammen med til at han får mere varieret kost, flere slags vitaminer, mineraler, protein, fedt osv. og det vil naturligt påvirke hans trivsel fremover.
Det lyder som om at din dreng er lidt træt af flaske og modermælkserstatning og det hjælper her nogle gange at skifte mærke. Du kan forsøge med lidt vælling og du kan også prøve at købe et andet produkt, simpelthen fordi det smager anderledes og måske derfor er lidt mere interessant. Derudover er det vigtigt at du tilbyder ham vand af kop sammen med sin mad, så han får sit væskebehov tilstrækkeligt dækket.
Du fortæller at han har taget fint på og generelt er en glad dreng der har det godt. Du fortæller også at han sover igennem om natten og det lyder alt sammen, som om at han trives med det indtag han har. Hvis han tisser godt, maven fungerer, han virker glad og tilfreds i løbet af dagen, tager fint på osv. så må du gå ud fra at han får det, han har behov for.
Det er helt okay at han tilbydes flasken liggende i sin barnevogn, på sin seng eller sammen med dig i din seng, hvis det er sådan han spiser bedst. Så må du bare give ham masser af knus og fysisk kontakt på andre tidspunkter, da han så ikke er i favn, når han spiser ... det er bare sådan at nogle børn af en eller anden grund ikke vil spise når de er i favn og så må man finde andre løsninger for at få dem til at spise :o)
Nogle gange vil det være en fordel at tilbyde barnet mælk sen aften eller nat, fordi barnet mere eller mindre i søvne accepterer en flaske. Det kan derfor være en mulighed for jer, at I f.eks. giver ham en flaske ekstra sen aften - også selvom han kan sove uden .. Simpelthen for at sikre ham mælk nok. Det lyder som om at netop flasken tidlig morgen plejer at være god for ham ...
En plan for dagen med 3 måltider skemad lavet ud fra de tidspunkter du har skitseret ser således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre.
Morgen 8: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Flaske med mme og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til middagslur kl. ca 13.30 med en flaske mme
Eftermiddag 16.30-17: Flaske
Powernapper evt. ½ times tid
Aften 18.30-19: Grøntsagsmos, vand af kop.
Puttes til natten med flaske mme eller vælling ca kl. 21
Sen aften/nat 24: Evt. flaske - afhænger af hans mælkeindtag i øvrigt. Han skal ikke have den, hvis han har det godt uden...
I kan overveje om det vil være en god idé at skifte flaskesutter, så mælken flyder lidt lettere til ham. Hvis han er lidt utålmodig kan det måske hjælpe ham til at spise en lidt større mængde hurtigere.
Med hensyn til storebror og vandvorter, så er det ikke rigtigt at dette ikke smitter. Det smitter i allerhøjeste grad, ikke bare andre børn, men barnet smitter også sig selv. Hvis barnet piller i en vandvorte og derefter rører sig selv et andet sted på kroppen, så vil barnet kunne påføre smitten til det sted. Derfor er det ikke usædvanligt at se flere vandvorter ved siden af hinanden.
Vandvorter kaldes også molluscler (Molluscum contagiosum) og de skyldes en virus infektion i barnets hud. De ses som små perlemorshvide knopper, som kan sidde på både brystkasse, ryg, arme eller ben. Det er en godartet sygdom som ofte vil forsvinde af sig selv, men det kan faktisk godt tage 1-2 år, før sygdommen er væk. Derfor vil man, hvis barnet har mange vandvorter eller hvis barnet er generet af dem ofte skrabe eller fryse vandvorterne væk. Det gøres af en læge.
Når pædagogerne presser lidt på for at I skal gøre noget, handler det sandsynligvis om det smittefare der er. Børn med vandvorter må gerne komme i institution, men da det smitter, så er der en risiko for at andre børn kan blive smittet. Det smitter ved berøring, ved fælles brug af håndklæde og tøj der har været i kontakt med en vandvorte. Det smitter også hvis børnene f.eks. bader sammen - hvis de bader i badebassin eller lignende.
Jeg synes I skal diskutere med lægen, hvorvidt man vil gøre noget ved de vandvorter jeres dreng har eller om man skal se tiden an. Det vil være helt relevant at få en lægelig vurdering, herunder hvor slemt det er, risiko for smitte til andre børn (lillebror, børn i institutionen) osv.
Rigtig meget held og lykke med dem begge to:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske