Svar: Vuggestue og ekstremt morsyg

5. september 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Trine

Jeg kan sagtens forstå dit dilemma. På den ene side vil du gerne sende Jacob af sted fordi han derved kan opleve andre ting end du kan give ham hjemme, på den anden side, har du det dårligt med det, fordi han er så ked af det. Hvis han nu var lykkelig for at være der, så ville du jo også føle at det var den rigtige beslutning ...

De fleste børn vil faktisk være omkring 2 år inden de rigtig har glæde af at være sammen med andre børn, forstået på den måde at det er omkring 2 års alderen at de begynder at lege mere sammen. Indtil da leger børn ligesom ved siden af hinanden, de bruger ikke hinanden aktivt i leg. Det betyder dog ikke at de ikke kan have glæde af at være sammen med andre børn, lære af at se på hinanden og opleve at der er 'nogen ligesom dem selv'.

Jeg kan godt forstå at du savner muligheden for at være ude og at det kan være svært at aktivere ham indendøre hele dagen, når solen bager ned udenfor. Du skriver at der er sten udenfor og ingen græs ... Er det ikke muligt at have et solsejl, som I kan være under, så I stadig kan være ude, men være i skygge? Du kunne have et babybadekar med lidt vand, et par spande og en vandkande - det kunne være sjovt. Du kunne måske også have en lille sandkasse, et par spande og et par skovle - man kan godt leger med vand og sand selvom man ikke har græsplæne og skyggen kan skabes af f.eks. et solsejl. Det bruger man også i nogle institutioner i Danmark netop for at børnene kan være ude midt på dagen ...

Jeg skriver naturligvis dette for at sige, at I måske kan finde en løsning, en mulighed for at I kan være lidt mere ude og lave noget andet end I lige plejer.

En anden mulighed som falder mig ind er om du kan få lov til at være i vuggestuen sammen med din dreng? Er der noget i vejen for at du er der 1½ til 2 timer med ham og så tager ham med hjem igen. At du bruger vuggestuen lidt som en legestue i en periode, så han sammen med dig vender sig til at være der, føler sig fuldstændig tryg, hvorefter du så kan begynde at gå og lade ham være alene?

Jeg giver ...

Annonce

... dig fuldstændig ret i at det er vigtigt at du siger farvel. Jeg synes ikke du skal liste dig ud af døren og pludselig være væk. Samtidig er det dog også sådan, at hvis du har tænkt dig at gå, så gør afskeden kortvarig. Aflever din dreng i favnen på den der skal tage sig af ham, så han ligesom mærker "nu passer xx på dig når mor går", sig så farvel og gå.

Det er altså et valg mellem enten at være der og så være der hele tiden eller at gå og så gøre afskeden så kort som muligt.

Og så kan man naturligvis diskutere hvorvidt han har behov for at komme af sted, og hvorvidt du har behov for at han kommer af sted. Hvis I kan indrette jer, så han kan være mere ude, så er det måske slet ikke nødvendigt at sende ham i vuggestue allerede, modsat, hvis han kan føle sig tryg ved at være i vuggestuen ved at du i begyndelsen er der sammen med ham, så er det fint at han kommer af sted. I kan begge have brug for de nye impulser det kan give.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At han søger sin mor ekstra meget hænger både sammen med hans alder og udviklingstrin og også sammen med at han lige nu skilles fra dig, når han afleveres. Han forstår simpelthen ikke at du er der, når han ikke kan se dig - når du går på toilettet eller ind i et andet rum, så føler han sig forladt, så er du gået fra ham - når du så kommer tilbage, så lyser han op i et stort smil, er lykkelig for at opleve at du stadig er der.

Det kan hjælpe at lege gemmeleg, det kan give ham en øget bevidsthed om at du stadig er der, selvom du ikke kan ses hele tiden. Du kan gemme dag bag en stol, sige nogle lyde, kalde på ham og lignende, hvor han så skal finde dig. I kan også lege gemmeleg alle 3, dig, far og Jacob, hvor I så (voksen + Jacob) skal finde den anden voksne "hvor er far henne, skal vi finde far" osv.

Han lyder til at være en glad og harmonisk dreng der i øvrigt trives og har det rigtig godt. Og det lyder som om at I har indrettet jer rigtig godt og har mulighed for at være meget sammen, det er rigtig dejligt.

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder