Svar: Mad, vuggestuestart og søvn

3. september 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tanja

Dejligt at det går så godt med Silke og at hun trives på alle områder. Hun har behov for at få 400ml mme dagligt indtil hun er ca 12 måneder, den mængde er med til at sikre hendes jernbehov og det er vigtigt. Derfor råder man normalt til først at skære ned til en flaske mme dagligt lige inden 12 måneders alderen. Alternativt kan du nøjes med en flaske og så bruge mme i grød og mos - men det kan være lidt svært, da hun jo spiser mere og mere af jeres mad og det naturligt ikke er mælk I bruger i jeres madlavning. Du kan naturligvis også vælge at skære indtag af mme ned og så tilbyde jerntilskud i stedet. Her skal hun så have fuld dosis.

Med hensyn til søvn i vuggestuen, så lyder det som om at hun måske er begyndt at kunne nøjes med en lidt længere lur og ikke længere behøver 2 lure dagligt eller? De fleste børn vil fortsat i 10 måneders alderen sove godt med to lure, en formiddagslur og en middagslur og mellem 12-18 måneder begynder barnet så at kunne nøjes med kun en lur .. men nogle børn viser behov for kun en lur før og det er så helt okay. Et samlet søvnbehov på ca 3 timer i løbet af dagen som hun sover nu lyder rigtig fint.

Hvis en lidt længere lur er løsningen lige nu, så kunne man måske prøve at flytte den lidt så hun først puttes kl. 11 og sover til kl. 14 .. det kunne have betydning i ...

Annonce

... forhold til puttetidspunkt om aftenen. Det vil også passe med at hun afkorter middagsluren i takt med at hun bliver ældre og begynder at kunne sove mellem f.eks. 12-14, og således både nå at få frokost inden og komme op i passende tid til at kunne sove igen om aftenen. Mit forslag er derfor at I i stedet for at vække hende, arbejder på om man evt. kunne putte hende lidt senere, så hun får en middagslur der tidsmæssigt for hele døgnet til at hænge bedre sammen for jer alle.

Med hensyn til at sidde hos hende til hun sover, så lyder det som om at det fungerer rigtig godt hos jer lige nu og jeg ser ingen grund til at I på nuværende tidspunkt ændrer på dette. Det er helt naturligt at hun i forbindelse med start i vuggestue osv. har brug for den tryghed at vide at I er der og at hun roligt kan lægge sig til at sove.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Lige nu opfatter hun jeres tilstedeværelse som trygt og godt, hvis hun begynder at tro at I skal lege, eller underholde, begynder at protesterer mod at skulle sove fordi I sidder der og det signalerer sjov, så skal I naturligvis gå. Så er hun inden i en anden fase, hvor der så må noget andet til, men lige nu er det fint at I er der og jeg synes det er godt at prioritere at bruge 1-15 minutter på det, fremfor 1 time, hvor hun græder og er ulykkelig:o)

Fortsat held og lykke, bibehold endelig den gode gænge:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Babyslynge

En babyslynge er et klæde, som man på forskellig vis binder omkring sig. Oftes er der et spænde eller en ring i den ene ende. Når Slyngen bindes fremkommer en lomme, hvori baby ligger eller sidder.

Slyngens fordel er at den yder støtte til hele babys krop og hoved, både når dit barn ligger og sidder. Der er mulighed for at variere bærestilling, hvilket er godt, hvis barnet bæres ofte eller længere tid af gangen.

I en babyslynge kan du normalt bære din baby længe...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder