Svar: Storsøster
3. september 2008
Alder:
21 mdr.
Kære Joan
Tillykke med at I venter en lille ny, hvor er det dejligt for jer:o)
Det er begrænset hvor meget Viktoria kan forstå i en alder af 2 år, hun kan dog sige nogle ord og ved også at der er noget der hedder baby osv. Men hun kan naturligvis ikke forholde sig til den ændring det vil give i hendes liv.
Det er altid en god idé at læse bøger om babyer, om det at blive storesøster. Der findes rigtig mange små fine bøger om emnet og du kan finde mange på biblioteket, som passer til en 2 årig pige.
Samtidig tænker jeg også at din mave naturligt bliver større og fylder mere. Hun mærker måske pludselig den lille sparke, når hun sidder på dit skød og kigger på dig som "hvad var det?". Og så skal man naturligvis gribe chancen med det samme og fortælle hvad det var "hov kan du mærke det, det er en baby" eller hvad du nu kan sige. Det kan også være at hun slet ikke lægger mærke til noget, men bare er fuldstændig som hun plejer og det vil stadig her være okay at læse lidt bøger og fortælle hende at der kommer en baby.
Hun vil naturligt også kunne se at I begynder at forberede en masse, finder tøj frem, liften frem osv. og det vil her være helt naturligt at snakke om at det er fordi der kommer en baby. At mor har en baby inde i maven.
Der er ikke nogen faste regler for hvornår man skal involvere den ældre søskende. Det er dog klart at hun med den alder hun har, ikke vil kunne forholde sig til om der går 2 eller 4 måneder, men det er fint at tale lidt om det hen af vejen, som I fornemmer at hun måske selv bliver opmærksom på det. Det er som sagt fint at forberede hende ved at læse lidt bøger om emnet og drage paralleller. Hvis du læser om at babyen ligger i mors mave, så må du naturligvis gerne fortælle at der også ligger en baby inde i din mave. En ting der naturligvis skal gentages flere gange, for at hun husker det ... hvilket ikke er det samme som helt at forstå det:o)
Håber mine tanker hjælper lidt på vej, og rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske