Svar: Storsøster

3. september 2008

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Joan

Tillykke med at I venter en lille ny, hvor er det dejligt for jer:o)

Det er begrænset hvor meget Viktoria kan forstå i en alder af 2 år, hun kan dog sige nogle ord og ved også at der er noget der hedder baby osv. Men hun kan naturligvis ikke forholde sig til den ændring det vil give i hendes liv.

Det er altid en god idé at læse bøger om babyer, om det at blive storesøster. Der findes rigtig mange små fine bøger om emnet og du kan finde mange på biblioteket, som passer til en 2 årig pige.

Samtidig tænker jeg også at din mave naturligt bliver større og fylder mere. Hun mærker måske pludselig den lille sparke, når hun sidder på dit skød og kigger på dig som "hvad var det?". Og så skal man naturligvis gribe chancen med det samme og fortælle hvad det var "hov kan du mærke det, det er en baby" eller hvad du nu kan sige. Det kan også være at hun slet ikke lægger mærke til noget, men bare er fuldstændig som hun plejer og det vil stadig her være okay at læse lidt bøger ...

Annonce

... og fortælle hende at der kommer en baby.

Hun vil naturligt også kunne se at I begynder at forberede en masse, finder tøj frem, liften frem osv. og det vil her være helt naturligt at snakke om at det er fordi der kommer en baby. At mor har en baby inde i maven.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Der er ikke nogen faste regler for hvornår man skal involvere den ældre søskende. Det er dog klart at hun med den alder hun har, ikke vil kunne forholde sig til om der går 2 eller 4 måneder, men det er fint at tale lidt om det hen af vejen, som I fornemmer at hun måske selv bliver opmærksom på det. Det er som sagt fint at forberede hende ved at læse lidt bøger om emnet og drage paralleller. Hvis du læser om at babyen ligger i mors mave, så må du naturligvis gerne fortælle at der også ligger en baby inde i din mave. En ting der naturligvis skal gentages flere gange, for at hun husker det ... hvilket ikke er det samme som helt at forstå det:o)

Håber mine tanker hjælper lidt på vej, og rigtig meget held og lykke med det hele:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!