Svar: Tænder og forkølelse
1. september 2008
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det er fint at tilbyde Sylvester en kold gulerod, det kan være rart med lidt køligt på gummerne. Det samme med en bidering. Du kan dog også tilbyde han lidt agurk, det er et gammelt husmoderråd mod ømme gummer, der skulle efter sigende være nogle stoffer i agurk, som 'lokalbedøver'
gummerne lidt :o) Da han ikke er ældre end han er, så kan du ikke give ham brødskorper på grund af glutenindholdet. Men agurk og gulerod er okay.
Du kan skære en skive agurk på 1½ cm tykkelse, fjerne kernerne i midten så der er hul og sætte skiven på hans tommelfinger. Det vil hjælpe ham til bedre at kunne holde fast i den.
Når børn bider i brystet under amning, så er det ofte enten i begyndelsen, hvor de skal tage ekstra fat for at 'hapse sig på' eller i slutningen af amningen, hvor de skal tage ekstra fat for at arbejde med brystet og få den sidste lidt federe mælk med ud.
Du kan derfor prøve at lægge mærke til, hvornår det især er at han "bider" dig. Hvis det er i starten, når han skal have fat, så er det en god idé at stimulere brystet lidt inden du lægger til, så mælken allerede løber og flyder lettere til ham. Hvis det er sidst i amningen, så kan det være nødvendigt at tage ham fra lidt før han sætter tænderne i dig.
Hvis han kun 'napper' lidt, så hærder dine brystvorter og du kan godt amme ham selvom han har tænder. Det er værre, hvis han begynder at bide, så du får hul, så er det knap så sjovt ...
Det er fint at dryppe Sylvesters næse med lidt saltvandsdråber. Det kan du med fordel gøre inden du lægger ham til brystet og inden han skal sove. Du kan derudover købe en næsesuger, som er en lille gummiballon med en spids på. Klem ballonen sammen, sæt spidsen op til næsen, slip ballonen og snottet kommer ud ... Du kan også prøve at kilde ham lidt under næsen med snippen af en serviet og se om du kan få ham til at nyse, når han nyser så renser næsen sig også :o)
En forkølelse hos små børn varer meget forskelligt, det afhænger helt af hvad det er for en forkølelsesvirus barnet er smittet med ...
Mon ikke der er gode chancer for at han er frisk igen på lørdag, det håber jeg. Rigtig god fest :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske