Svar: Tænder og forkølelse

1. september 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det er fint at tilbyde Sylvester en kold gulerod, det kan være rart med lidt køligt på gummerne. Det samme med en bidering. Du kan dog også tilbyde han lidt agurk, det er et gammelt husmoderråd mod ømme gummer, der skulle efter sigende være nogle stoffer i agurk, som 'lokalbedøver'
gummerne lidt :o) Da han ikke er ældre end han er, så kan du ikke give ham brødskorper på grund af glutenindholdet. Men agurk og gulerod er okay.

Du kan skære en skive agurk på 1½ cm tykkelse, fjerne kernerne i midten så der er hul og sætte skiven på hans tommelfinger. Det vil hjælpe ham til bedre at kunne holde fast i den.

Når børn bider i brystet under amning, så er det ofte enten i begyndelsen, hvor de skal tage ekstra fat for at 'hapse sig på' eller i slutningen af amningen, hvor de skal tage ekstra fat for at arbejde med brystet og få den sidste lidt federe mælk med ud.

Du kan derfor prøve at lægge mærke til, hvornår det især er at han "bider" dig. Hvis det er i starten, når han skal have fat, så er det en god idé at stimulere brystet lidt inden ...

Annonce

... du lægger til, så mælken allerede løber og flyder lettere til ham. Hvis det er sidst i amningen, så kan det være nødvendigt at tage ham fra lidt før han sætter tænderne i dig.

Hvis han kun 'napper' lidt, så hærder dine brystvorter og du kan godt amme ham selvom han har tænder. Det er værre, hvis han begynder at bide, så du får hul, så er det knap så sjovt ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er fint at dryppe Sylvesters næse med lidt saltvandsdråber. Det kan du med fordel gøre inden du lægger ham til brystet og inden han skal sove. Du kan derudover købe en næsesuger, som er en lille gummiballon med en spids på. Klem ballonen sammen, sæt spidsen op til næsen, slip ballonen og snottet kommer ud ... Du kan også prøve at kilde ham lidt under næsen med snippen af en serviet og se om du kan få ham til at nyse, når han nyser så renser næsen sig også :o)

En forkølelse hos små børn varer meget forskelligt, det afhænger helt af hvad det er for en forkølelsesvirus barnet er smittet med ...

Mon ikke der er gode chancer for at han er frisk igen på lørdag, det håber jeg. Rigtig god fest :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.