Brev:
Jeg vil ikke være sut
1. september 2008
Alder:
6 mdr.
Jeg vil ikke være sut
Kære Helen
Efter endnu en lang aften, hvor jeg har følt mig som sut for vores søn på nu 6½ mdr, må jeg høre, om du ikke kan hjælpe os på rette spor igen.
Det er aldrig lykkedes os at få lillebror til at bruge hverken sut eller flaske. Lige nu kæmper vi for at få ham til at spise grød/mos, hvilket han ikke er super begejstret for.
Han bliver tilbudt grød morgen, middag og aften inden han får bryst og på en god dag kan han spise 0,5 - 0.75 dl pr. portion. Jeg har prøvet at begrænse amningerne efter en lang periode, hvor han helst ville spise en gang i timen døgnet rundt.
Nu kan en dag se sådan ud:
Vi står op kl. ca. 7 og lillebror tilbydes grød.
Kl. 8.30-9.00 han ammes og puttes og sover 1-2 timer
kl. ca. 12 tilbydes grød.
kl. ca. 13 ammes og puttes og sover 1-2 timer
Ammes nogle gange når han vågner og tilbydes grød kl. ca. 17-18 alt efter om han har brug for en powernap.
Der er ikke så meget rytme i vores eftermiddag for tiden, men vi prøver at putte ham kl. 19.30 hver aften.
Og så er det showet starter... Han ammes i søvn og bliver ved at sutte og sutte selvom der ikke er mere mælk (og der er ikke meget mælk). Når han sover godt, kan jeg liste ud af værelset. Derefter vågner han oftest flere gange i timen og vil spise/sutte.
Fra kl. ca. 23 kan han sove to timer i træk, men vågner og spiser hver 2. time om natten.
Jeg er ikke sikker på, om han vågner, fordi han er sulten, eller om det er trygheden han søger - måske lidt en blanding.
Hvordan skal vi komme ind i en god rytme, hvor vi kan være sikker på, at lillebror er mæt og hvor jeg ikke bliver fuldstændig udkørt af at skal amme hele tiden?
Jeg tænker, at farmand skal mere på banen, hvis det ikke er af sult lillebror vågner. Men hvordan kan kan så trøste ham og hvor længe må han være ked af det? Jeg har svært ved at høre, han er ked af det uden at gøre noget!
Han trives ellers fint! Er ved at få tand nummer 5, pludrer i stavelser, triller og tumler rundt på gulvet, arbejder sig fremad/bagud og vil gerne sidde med brød/frugt/grønt i hånden i sin højstol, når vi spiser. Han vil dog meget gerne underholdes og være i selskab og nyder at se på sine ældre søskende.
Jeg håber, du kan finde rundt i mine frustrationer, men jeg er bare ved at være så træt og savner tid til mig selv og med min mand.
Venlig hilsen
En træt mor