Jeg vil ikke være sut

1. september 2008

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Jeg vil ikke være sut

Kære Helen

Efter endnu en lang aften, hvor jeg har følt mig som sut for vores søn på nu 6½ mdr, må jeg høre, om du ikke kan hjælpe os på rette spor igen.

Det er aldrig lykkedes os at få lillebror til at bruge hverken sut eller flaske. Lige nu kæmper vi for at få ham til at spise grød/mos, hvilket han ikke er super begejstret for.

Han bliver tilbudt grød morgen, middag og aften inden han får bryst og på en god dag kan han spise 0,5 - 0.75 dl pr. portion. Jeg har prøvet at begrænse amningerne efter en lang periode, hvor han helst ville spise en gang i timen døgnet rundt.

Nu kan en dag se sådan ud:
Vi står op kl. ca. 7 og lillebror tilbydes grød.
Kl. 8.30-9.00 han ammes og puttes og sover 1-2 timer
kl. ca. 12 tilbydes grød.
kl. ca. 13 ammes og puttes og sover 1-2 timer
Ammes nogle gange når han vågner og tilbydes grød kl. ca. 17-18 alt efter om han har brug for en powernap.
Der er ikke så meget rytme i vores eftermiddag for tiden, men vi prøver at putte ham kl. 19.30 hver aften.

Og så er det showet starter... Han ammes i søvn og bliver ved at sutte og sutte selvom der ikke er mere mælk (og der er ikke meget mælk). Når han sover godt, ...

Annonce

... kan jeg liste ud af værelset. Derefter vågner han oftest flere gange i timen og vil spise/sutte.

Fra kl. ca. 23 kan han sove to timer i træk, men vågner og spiser hver 2. time om natten.

Jeg er ikke sikker på, om han vågner, fordi han er sulten, eller om det er trygheden han søger - måske lidt en blanding.

Hvordan skal vi komme ind i en god rytme, hvor vi kan være sikker på, at lillebror er mæt og hvor jeg ikke bliver fuldstændig udkørt af at skal amme hele tiden?

Jeg tænker, at farmand skal mere på banen, hvis det ikke er af sult lillebror vågner. Men hvordan kan kan så trøste ham og hvor længe må han være ked af det? Jeg har svært ved at høre, han er ked af det uden at gøre noget!

Han trives ellers fint! Er ved at få tand nummer 5, pludrer i stavelser, triller og tumler rundt på gulvet, arbejder sig fremad/bagud og vil gerne sidde med brød/frugt/grønt i hånden i sin højstol, når vi spiser. Han vil dog meget gerne underholdes og være i selskab og nyder at se på sine ældre søskende.

Jeg håber, du kan finde rundt i mine frustrationer, men jeg er bare ved at være så træt og savner tid til mig selv og med min mand.

Venlig hilsen
En træt mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Vådservietter baby

Mange familier synes, det er praktisk at bruge vådservietter, når barnet f.eks. skal skiftes eller lige skal have tørret sine fingre.

Vådservietter kan dog indeholde parfume og miljøbelastende stoffer, som kan give dit barn allergi. Undgå derfor vådservietter med parfume- eller aromastoffer i indholdsdeklarationen.
Gå efter vådservietter, der er svanemærket med Svanemærket, eller med Astma Allergi Danmarks Blå Krans eller Allergy Certified.

Overvej også, om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor