Svar: Meget hård mave - 4 mdr.

29. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Helena

Laktulose høre til den gruppe af afføringsmiddel som hedder "osmotisk virkende laksantia". Det betyder at det virker ved at gøre afføringen blødere, så man lettere kan komme af med det. Det betyder også at det ikke er så vanedannende som andre afføringsmidler og derfor netop ofte anbefales til børn. Andre afføringsmidler påvirker tarmbevægelserne og det er ved længere tids brug af disse, at man især er opmærksom på evt. tilvænning.

Der er naturligvis aldrig nogen garantier, men der er rigtig mange børn som får laktulose i månedsvis og jeg har endnu ikke mødt nogen børnelæger/mave-tarmlæger som siger at det er specielt problematisk. Det er nemlig meget vigtigt at holde gang i barnets mave, hvis barnet har forstoppelse, spiser og drikker det ikke hvad det har behov for, det får ondt og det vil på mange måder gå ud over barnets trivsel. Det er altså vigtigt at maven fungerer og det er vigtigt at prioritere dette.

Laktulose gives normalt indtil afføringen er blevet normal, det kan godt tage op til 10 dage hos børn. Herefter trapper man ned, lægger mærke til afføringens konsistens og hyppighed og hvis man oplever at barnet atter får problemer, så ...

Annonce

... øger man lidt igen, holder niveauet stabilt og forsøger så igen efter nogle dage at trappe yderligere ned. Hvis det ikke er muligt at trappe ned eller trappe helt ud af laktulose, så er det helt okay at barnet får det i en længere periode. I skal naturligvis tale med lægen omkring det og behov for evt. andet laksantia ...

Derudover handler det ofte om at regulere barnets afføring via kosten. I kan overveje om I vil forsøge at skifte modermælkserstatning, da det kan gøre en forskel. Men ellers er det via skemaden at I vil kunne gøre lidt hen af vejen og netop i takt med at barnet begynder at få anden mad, så hjælper det ofte også på maven. Tilbyd f.eks. lidt sveskemos på grøden samt andet frugt eller bærmos. Hold igen med banan, som kan virke lidt forstoppende. Tilbyd også altid vand af kop.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hjælp også Athena med at blive bevæget, I skal cykle med hendes ben, hjælpe hende til at trille rundt, fra siden og videre om på maven. Det er vigtigt for tarmfunktionen at hun bruger sig selv fysisk. Et lunt bad kan hjælpe hende med at slappe af i maven, det hjælper med lidt mavemassage osv.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Jeg vil blot sige dig tusind tak for din hjælp. Min egen sundhedsplejerske synes jeg ikke er til at snakke med, så det er en stor trøst at kunne vende sig til dig og din brede viden. Jeg tror at du kender mig og min søn bedre end hun gør.

Jeg er særlig glad for dine hurtige svar, når jeg ikke har formået at formulere mit problem så jeg har været nød til at spørge igen...

Det er rart at have dig i baghånden og jeg har anbefalet dig til alle de nybagte mødre jeg kender.

Tak!!