Svar: Meget hård mave - 4 mdr.
29. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Helena
Laktulose høre til den gruppe af afføringsmiddel som hedder "osmotisk virkende laksantia". Det betyder at det virker ved at gøre afføringen blødere, så man lettere kan komme af med det. Det betyder også at det ikke er så vanedannende som andre afføringsmidler og derfor netop ofte anbefales til børn. Andre afføringsmidler påvirker tarmbevægelserne og det er ved længere tids brug af disse, at man især er opmærksom på evt. tilvænning.
Der er naturligvis aldrig nogen garantier, men der er rigtig mange børn som får laktulose i månedsvis og jeg har endnu ikke mødt nogen børnelæger/mave-tarmlæger som siger at det er specielt problematisk. Det er nemlig meget vigtigt at holde gang i barnets mave, hvis barnet har forstoppelse, spiser og drikker det ikke hvad det har behov for, det får ondt og det vil på mange måder gå ud over barnets trivsel. Det er altså vigtigt at maven fungerer og det er vigtigt at prioritere dette.
Laktulose gives normalt indtil afføringen er blevet normal, det kan godt tage op til 10 dage hos børn. Herefter trapper man ned, lægger mærke til afføringens konsistens og hyppighed og hvis man oplever at barnet atter får problemer, så øger man lidt igen, holder niveauet stabilt og forsøger så igen efter nogle dage at trappe yderligere ned. Hvis det ikke er muligt at trappe ned eller trappe helt ud af laktulose, så er det helt okay at barnet får det i en længere periode. I skal naturligvis tale med lægen omkring det og behov for evt. andet laksantia ...
Derudover handler det ofte om at regulere barnets afføring via kosten. I kan overveje om I vil forsøge at skifte modermælkserstatning, da det kan gøre en forskel. Men ellers er det via skemaden at I vil kunne gøre lidt hen af vejen og netop i takt med at barnet begynder at få anden mad, så hjælper det ofte også på maven. Tilbyd f.eks. lidt sveskemos på grøden samt andet frugt eller bærmos. Hold igen med banan, som kan virke lidt forstoppende. Tilbyd også altid vand af kop.
Hjælp også Athena med at blive bevæget, I skal cykle med hendes ben, hjælpe hende til at trille rundt, fra siden og videre om på maven. Det er vigtigt for tarmfunktionen at hun bruger sig selv fysisk. Et lunt bad kan hjælpe hende med at slappe af i maven, det hjælper med lidt mavemassage osv.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske