Svar: Dagpleje, aflevering, stimulation, amning mv.
27. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Det lyder som om at din datter er ved at være glad for dagplejen, det er som dagplejer siger - svært for hende at sige farvel, men hun er glad for stedet og falder til ro ligeså snart du går - og hun er glad, når far henter hende. Hun har det således godt, det er bare svært at sige farvel til mor ... :o)
Nogle gange hjælper det at give barnet et lille fotoalbum med. Der kan være billeder af dig og hende, far, jeres hjem osv. så hun kan kigge på dem, forstå at I stadig er der et eller andet sted selvom hun ikke kan se jer og derfor ikke har forladt hende helt. Nogle børn er også glade for en substitut, en bamse eller lignende, som de kan kramme og nusse lidt, når de savner mor og far.
Hendes savn af dig gør hende naturligt mere tryghedssøgende i en periode og det er okay at du lige nu ammer hende, når I mødes igen. Det er dejligt, tryghedsgivende for din datter og I nyder begge denne stund. Du skal dog være opmærksom på at hun ikke begynder at søge brystet yderligere, med den alder hun har er det vigtigt at amningen ikke skrues op og tager pladsen væk fra maden - det skulle gerne gå den anden vej.
Du kan i princippet amme ligeså længe som I begge har lyst til det og synes det er rart. Der er på den måde ikke noget fast tidspunkt du skal stoppe på. Med den alder din datter har er det god ikke sikkert at hun selv siger fra, det kan godt være en beslutning som du ender med at skulle tage ... Mange børn siger fra inden 1 års alderen (omkring 10 måneder), men ammer man længere end dette, så vil det ofte være mor der skal sige når det er slut.
Et tegn er ofte at barnet begynder at lege mere med brystet. Hun bider dig måske, slipper, kigger på dig for at se din reaktion, lader sig tydeligt forstyrre og pjatter mere under amning end hun egentlig viser behov for mælken. I stedet for amning kan hun så tilbydes lidt mælk af en kop, noget at spise, få læst en historie eller lignende.
Det er fint at I veksler jeres dage, så hun nogle dage bare er hjemme og slapper af sammen med jer, hygger, læser bøger, går en tur, leger med vand i haven, bygger med klodser osv. Andre dage er det fint at tage i svømmehallen, tage hende med op at handle osv. så hun også oplever andre ting. De fleste børn vil være trætte om eftermiddagen, når de har været af sted hele dagen og behøver ikke så meget andet end hjemlig hygge og ro og måske en gåtur inden aftensmaden. Eftermiddage og aftener er gode til at fordøje alle indtrykkene fra dagplejen.
I weekenden, kan man også nogle gange bare være hjemme, men kan også en gang imellem lave noget andet, som hun synes er sjovt. Hun kan godt klare større indtryk i weekenden, hvis I skal I byen, tager i zoo, til svømning og lignende - det skal bare ikke være hver weekend. En afveksling er godt og I må prøve at passe aktiviteterne ind efter hvordan hun virker.
Det er dejligt at du har mulighed for at tage en fridag ca hver 14 dag og da din datter umiddelbart trives godt i dagplejen, så synes jeg at du skal sprede dine fridage hen over sidste del af året. Det vil være rigtig dejligt for jer at du har et par ekstra dage i december, hvor I kan tage på juleudstilling sammen, bage julekager eller hvad I nu kan finde på ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske