Svar: Dagpleje, aflevering, stimulation, amning mv.

27. august 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anne

Det lyder som om at din datter er ved at være glad for dagplejen, det er som dagplejer siger - svært for hende at sige farvel, men hun er glad for stedet og falder til ro ligeså snart du går - og hun er glad, når far henter hende. Hun har det således godt, det er bare svært at sige farvel til mor ... :o)

Nogle gange hjælper det at give barnet et lille fotoalbum med. Der kan være billeder af dig og hende, far, jeres hjem osv. så hun kan kigge på dem, forstå at I stadig er der et eller andet sted selvom hun ikke kan se jer og derfor ikke har forladt hende helt. Nogle børn er også glade for en substitut, en bamse eller lignende, som de kan kramme og nusse lidt, når de savner mor og far.

Hendes savn af dig gør hende naturligt mere tryghedssøgende i en periode og det er okay at du lige nu ammer hende, når I mødes igen. Det er dejligt, tryghedsgivende for din datter og I nyder begge denne stund. Du skal dog være opmærksom på at hun ikke begynder at søge brystet yderligere, med den alder hun har er det vigtigt at amningen ikke skrues op og tager pladsen væk fra maden - det skulle gerne gå den anden vej.

Du kan i princippet amme ligeså længe som I begge har lyst til det og synes det er rart. Der er på den måde ikke noget fast tidspunkt du skal stoppe på. Med den alder din datter har er det god ikke sikkert at hun selv siger fra, det kan godt være en beslutning som du ender med at skulle tage ... Mange børn siger fra inden 1 års alderen (omkring 10 måneder), men ammer man længere end dette, så vil det ofte være mor der skal sige når det er slut.

Et tegn er ofte at barnet begynder at lege mere med ...

Annonce

... brystet. Hun bider dig måske, slipper, kigger på dig for at se din reaktion, lader sig tydeligt forstyrre og pjatter mere under amning end hun egentlig viser behov for mælken. I stedet for amning kan hun så tilbydes lidt mælk af en kop, noget at spise, få læst en historie eller lignende.

Det er fint at I veksler jeres dage, så hun nogle dage bare er hjemme og slapper af sammen med jer, hygger, læser bøger, går en tur, leger med vand i haven, bygger med klodser osv. Andre dage er det fint at tage i svømmehallen, tage hende med op at handle osv. så hun også oplever andre ting. De fleste børn vil være trætte om eftermiddagen, når de har været af sted hele dagen og behøver ikke så meget andet end hjemlig hygge og ro og måske en gåtur inden aftensmaden. Eftermiddage og aftener er gode til at fordøje alle indtrykkene fra dagplejen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I weekenden, kan man også nogle gange bare være hjemme, men kan også en gang imellem lave noget andet, som hun synes er sjovt. Hun kan godt klare større indtryk i weekenden, hvis I skal I byen, tager i zoo, til svømning og lignende - det skal bare ikke være hver weekend. En afveksling er godt og I må prøve at passe aktiviteterne ind efter hvordan hun virker.

Det er dejligt at du har mulighed for at tage en fridag ca hver 14 dag og da din datter umiddelbart trives godt i dagplejen, så synes jeg at du skal sprede dine fridage hen over sidste del af året. Det vil være rigtig dejligt for jer at du har et par ekstra dage i december, hvor I kan tage på juleudstilling sammen, bage julekager eller hvad I nu kan finde på ...

Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Fostervandsprøve

En fostervandsprøve er en prøve af fostervandet. Denne prøve kaldes også for amniocentese. Når man tager en fostervandsprøve, så er det primært for at undersøge fostervandet for celler, der med ret stor sikkerhed kan fortælle, om fosteret har en kromosomfejl eller kendte arvelige sygdomme.

Fostervandsprøve tages først omkring 16. graviditets uge, da der først på dette tidspunkt er fostervand nok til, at fosteret kan tåle, at man tager de 15-20 ml fostervand ud, som skal bruges...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2