Brev:
Dagpleje, aflevering, stimulation, amning mv.
27. august 2008
Alder:
10 mdr.
Dagpleje, aflevering, stimulation, amning mv.
Hej Helen,
Jeg har skrevet til dig før, og har hu brug for dine råd igen :-)
Vores datter er nu snart 11 mdr. og har nu været hos dagplejen i 5-6 uger. De første par uger var hun vældig glad, når jeg afleverede hende om morgenen og ret træt om aftenen. Dernæst havde hun en periode på et par uger, hvor hun holdt fast i mig om morgenen, men dog var OK, når jeg gik. De seneste par uger har hun pludret, når vi går ind af havelågen (virker som om hun kan kende stedet nu og glæder sig), for så at græde højlydt, når hun kommer over i dagplejerens arme og fornemmer, at jeg er ved at gå.
Jeg har talt med vores dagplejer om det, og hun mener, at gråden blot er vores datters måde at vise, at hun kommer til at savne mig. Det er altid mig, der afleverer og min mand, der henter.
Vores morgner er egentlig ret rolige – vores datter får tøj på og spiser sin morgengrød og sidder lidt og leger, mens jeg bliver færdig.
Om eftermiddagen gør min mand en del ud af at være nærværende og have god tid, når de går hjem fra dagplejen, til fx at kigge på biler, hvilket hun godt kan lide. Når de kommer hjem, spiser de lidt frugt og leger, indtil jeg kommer hjem. Dernæst spiser vi aftensmad, vores datter får et bad, derefter får hun en ammetår og kommer i seng. Vores aftener foregår egentlig meget stille og rolige forstået på den måde, at det meget er det samme, vi gør hver aften, og at vi ikke har travlt.
De seneste par uger er hun dog blevet ret ”krævende” om eftermiddagen og aftenen og vil ofte ikke acceptere at blive sat på gulvet, men insisterer på at blive båret hele tiden. Og når jeg kommer hjem, er det helt tydeligt, at hun gerne vil ammes – og det bliver hun så :-) (Egentlig havde vi skåret amningerne ned til morgen og aften, men hun insisterer ret kraftigt på at få en tår, når jeg kommer hjem – hvilket nu også er meget hyggeligt).
Mine spørgsmål er nu:
- Er der noget vi/jeg kan gøre, så hun ikke bliver så ked af det om morgenen?
- Hvad kan være godt at gøre med hende om eftermiddagen, aftenen og i weekenden? Har hun mest ud af bare at være sammen med os (at få nærvær/opmærksomhed), eller er det også godt at tage en tur i fx svømmehallen, som vi også nogle gange gør? Det jeg tænker på er, hvorvidt hun får så mange indtryk i hverdagen, og derfor har brug for weekenden til at fordøje dem, eller om hun også godt kan klare større indtryk i weekenden?
- Jeg er lige startet på arbejde og har stadig alt min ferie til gode. Derfor er min plan at tage en fridag ca. hver 14 dag med henblik på at være sammen med vores datter og give hende en fridag fra dagplejen. Bør jeg evt. bruge flere fridage her i starten og så lade der gå lidt længere tid senere på året?
- Mit sidste spørgsmål går på stop af amning. Jeg har det fint med at amme hende morgen, eftermiddag og aften, men på et eller andet tidspunkt skal det jo stoppe. Hvornår vil være et godt tidspunkt at stoppe det på – hvilke ting i fx hendes adfærd skal jeg være opmærksom på?
På forhånd tak for svaret.
Hilsen Anne