Svar: Tvillinger, mælk og udvikling
27. august 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Karin
Tillykke med tvillingerne - hvad har du fået - drenge, piger, en af hver? :o) Dejlige lyder de i hvert fald og det lyder som om at alt er gået rigtig fint.
Det er fint at du prioriterer din tid med Anna og derfor også har valgt at supplere din amning med modermælkserstatning. Da jeg ved at dine børn er i risiko for at udvikle allergi, så er det helt rigtigt at tilbyde den Profylac.
Når man supplere med mme, så kan man gøre det på to måder. Enten amme først, så de får stimuleret brysterne og mælkeproduktionen og så tilbyde lidt ekstra mme, hvis de virker til at have behov for mere. Du skal således ikke supplere dem hver gang, men gøre det, når de efter amning fortsat virker mere sultne og har brug for lidt ekstra for at falde til ro.
Man kan også vælge at erstatte en amning, så man i stedet for at amme tilbyder barnet flaske, på det tidspunkt, hvor du normalt ville have ammet. Det kan f.eks. godt være om aftenen, hvis du føler at din mælkemængde er nedsat der, eller du prioriterer at lade far putte til natten så du kan tage dig af storesøster.
Du skal dog vide og være bevidst om at når du tilbyder flaske, så vil din mælkeproduktion naturligt blive nedsat. Din krop producerer mælk efter den efterspørgsel der er og når du giver flaske, så tror din krop ikke at børnene har behov og mælken nedsættes. Sandsynligheden for at du kommer til at overgå til fuld flaskeernæring er derfor stor, hvis du gentagende gange supplerer med mme - men har du det fint med det, så er det helt okay:o)
De har behov for ca 1/6 af deres vægt i døgnet og hvis vi regner med at de vejer ca 2700-2800g så svarer det til at de skal spise godt 450ml i døgnet. Fordel på 6-8 gange i døgnet svarer det til at de spiser ca 55-75ml hver gang de får mad. Hvis de således spiser 20-40ml efter amning, så kan det godt være et reelt behov ...
Det er en rigtig god idé at amme dem samtidig, - det øger faktisk din mælkemængde betydeligt og så er det med til at I får en fast rytme, hvor de spiser og sover nogenlunde samtidig. Det er praktisk at gøre sådan, når man har tvillinger - ellers når du aldrig at få armene fri ...:o) Det er derfor en god idé at arbejde på at give dem en nogenlunde ensartet rytme.
Det er helt normalt at de stadig sover en del, ofte vil spæde børn ikke kunne være vågne i mere end 1-2 timer af gangen, de spiser, bliver skiftet, bøvser, kigger lidt, så spiser de og sover igen ...
Mellem 4-6 ugers alderen begynder de ofte at være lidt mere vågne og kigger lidt mere bevidst. Det er også i denne alder at de begynder at se farver og registrerer former og figurer på en anden måde end tidligere. De begynder stille og roligt at pludre mere og mere, lytter til de lyde du kommer med, pludrer tilbage og I begynder at kunne have en lille dialog. Stille og roligt kan du fornemme at de også begynder at smile bevidst - måske er det storesøster, som får det allerførste smil ...:o)
De har brug for at blive skærmet, de skal beskyttes mod alt for mange lyde, da de ikke er i stand til at lukke lyde ude - de hører ligesom alt. Det vil sige både jeres stemmer, radioen der kører, TV, bilerne på gaden, fuglene der pipper i haven osv. De hører det hele ... Derfor skal der heller ikke så meget til at de bliver overstimulerede og det er vigtigt en gang imellem i løbet af dagen, at give dem lidt pauser. Det kan være at putte dem i barnevognen og lade dem stå ude eller at stille liften i sengen, i soveværelset, så de sover hvor der er mest muligt ro.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, endnu engang tillykke med dem:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske