Svar: Tvillinger, mælk og udvikling

27. august 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Karin

Tillykke med tvillingerne - hvad har du fået - drenge, piger, en af hver? :o) Dejlige lyder de i hvert fald og det lyder som om at alt er gået rigtig fint.

Det er fint at du prioriterer din tid med Anna og derfor også har valgt at supplere din amning med modermælkserstatning. Da jeg ved at dine børn er i risiko for at udvikle allergi, så er det helt rigtigt at tilbyde den Profylac.

Når man supplere med mme, så kan man gøre det på to måder. Enten amme først, så de får stimuleret brysterne og mælkeproduktionen og så tilbyde lidt ekstra mme, hvis de virker til at have behov for mere. Du skal således ikke supplere dem hver gang, men gøre det, når de efter amning fortsat virker mere sultne og har brug for lidt ekstra for at falde til ro.

Man kan også vælge at erstatte en amning, så man i stedet for at amme tilbyder barnet flaske, på det tidspunkt, hvor du normalt ville have ammet. Det kan f.eks. godt være om aftenen, hvis du føler at din mælkemængde er nedsat der, eller du prioriterer at lade far putte til natten så du kan tage dig af storesøster.

Du skal dog vide og være bevidst om at når du tilbyder flaske, så vil din mælkeproduktion naturligt blive nedsat. Din krop producerer mælk efter den efterspørgsel der er og når du giver flaske, så tror din krop ikke at børnene har behov og mælken nedsættes. Sandsynligheden for at du kommer til at overgå til fuld flaskeernæring er derfor stor, hvis du gentagende gange supplerer med mme - men har du det fint med det, så er det helt okay:o)

De har behov for ca 1/6 af deres vægt i døgnet og hvis vi regner med at de vejer ca 2700-2800g så svarer det til at de skal spise godt 450ml i døgnet. Fordel på 6-8 gange i døgnet svarer det til at de spiser ca 55-75ml hver gang de får mad. Hvis de ...

Annonce

... således spiser 20-40ml efter amning, så kan det godt være et reelt behov ...

Det er en rigtig god idé at amme dem samtidig, - det øger faktisk din mælkemængde betydeligt og så er det med til at I får en fast rytme, hvor de spiser og sover nogenlunde samtidig. Det er praktisk at gøre sådan, når man har tvillinger - ellers når du aldrig at få armene fri ...:o) Det er derfor en god idé at arbejde på at give dem en nogenlunde ensartet rytme.

Det er helt normalt at de stadig sover en del, ofte vil spæde børn ikke kunne være vågne i mere end 1-2 timer af gangen, de spiser, bliver skiftet, bøvser, kigger lidt, så spiser de og sover igen ...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Mellem 4-6 ugers alderen begynder de ofte at være lidt mere vågne og kigger lidt mere bevidst. Det er også i denne alder at de begynder at se farver og registrerer former og figurer på en anden måde end tidligere. De begynder stille og roligt at pludre mere og mere, lytter til de lyde du kommer med, pludrer tilbage og I begynder at kunne have en lille dialog. Stille og roligt kan du fornemme at de også begynder at smile bevidst - måske er det storesøster, som får det allerførste smil ...:o)

De har brug for at blive skærmet, de skal beskyttes mod alt for mange lyde, da de ikke er i stand til at lukke lyde ude - de hører ligesom alt. Det vil sige både jeres stemmer, radioen der kører, TV, bilerne på gaden, fuglene der pipper i haven osv. De hører det hele ... Derfor skal der heller ikke så meget til at de bliver overstimulerede og det er vigtigt en gang imellem i løbet af dagen, at give dem lidt pauser. Det kan være at putte dem i barnevognen og lade dem stå ude eller at stille liften i sengen, i soveværelset, så de sover hvor der er mest muligt ro.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej, endnu engang tillykke med dem:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor