Svar: Mælk i brystet, vil ikke i badekar

26. august 2008

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej Charlotte

Det er helt normalt at man efter ammestop kan opleve at have mælk i brystet og nogle kvinder kan i månedsvis presse lidt mælk ud - det er helt normalt. Det bedste du kan gøre er at dog at stimulere dine brystet så lidt som muligt - hver gang du prøver at presse lidt mælk ud, massere brysterne, vasker dem osv. så vil du især nu, hvor du lige er stoppet med at amme, fortsat kunne stimulere til en lille smule mælkeproduktion. Det er derfor vigtigt at brysterne så vidt muligt holdes ind til kroppen og uden for meget berøring. En stramtsiddende BH-top kan være en god idé.

Med hensyn til ikke at ville i badekar, så hænger dette som du skriver, sandsynligvis sammen med Simones alder og selvstændighed. Hun vil gerne vise at hun selv kan bestemme og har sin egen vilje. Det kan være en rigtig god idé at gøre badet til en leg - du kan købe specielle ...

Annonce

... badedyr, en lille vandkande, vandlegetøj til at sætte på vægfliserne som hun kan hælde vand igennem, få til at snurre osv. Lad hende få vand over sig med vandkanden. Også håret kan gøres vådt på denne måde og du behøver ikke bruge sæbe i håret de første gange - lige nu handler det om at gøre hende fortrolig med det hele igen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du behøver ikke kræve at hun sætter sig, jeg tænker at det kommer ligeså stille af sig selv i takt med at hun begynder at lege med vandet. Hvis hun mærker at du ikke presser hende, så vil hun slappe mere af og vil naturligt begynde at sætte sig ned. Prøv derfor at lade hende styre det selv. Anskaf et skridsikker måtte eller skridsikre strimler som du kan komme i bunden af karret, så er det ikke så farligt, hvis hun rejser sig op, fordi hun så ikke glider så let.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke og god weekend:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Downs syndrom

Downs syndrom er også det man kalder trisomi 21 eller mongolisme.

Alle gravide tilbydes i dag en undersøgelse af risikoen for Downs syndrom hos fostret. Kvinder kan på baggrund at denne undersøgelse vælge om de vil have en abort. Det betyder at antallet af børn født med downs syndrom er faldet meget de sidste år.

Børn med Downs Syndrom er ligeså forskellige, som alle andre børn er det og derfor er nogle mere påvirkede af deres kromosomfejl end andre. Som forældre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder