Svar: Mælk i brystet, vil ikke i badekar
26. august 2008
Alder:
11 mdr.
Hej Charlotte
Det er helt normalt at man efter ammestop kan opleve at have mælk i brystet og nogle kvinder kan i månedsvis presse lidt mælk ud - det er helt normalt. Det bedste du kan gøre er at dog at stimulere dine brystet så lidt som muligt - hver gang du prøver at presse lidt mælk ud, massere brysterne, vasker dem osv. så vil du især nu, hvor du lige er stoppet med at amme, fortsat kunne stimulere til en lille smule mælkeproduktion. Det er derfor vigtigt at brysterne så vidt muligt holdes ind til kroppen og uden for meget berøring. En stramtsiddende BH-top kan være en god idé.
Med hensyn til ikke at ville i badekar, så hænger dette som du skriver, sandsynligvis sammen med Simones alder og selvstændighed. Hun vil gerne vise at hun selv kan bestemme og har sin egen vilje. Det kan være en rigtig god idé at gøre badet til en leg - du kan købe specielle badedyr, en lille vandkande, vandlegetøj til at sætte på vægfliserne som hun kan hælde vand igennem, få til at snurre osv. Lad hende få vand over sig med vandkanden. Også håret kan gøres vådt på denne måde og du behøver ikke bruge sæbe i håret de første gange - lige nu handler det om at gøre hende fortrolig med det hele igen.
Du behøver ikke kræve at hun sætter sig, jeg tænker at det kommer ligeså stille af sig selv i takt med at hun begynder at lege med vandet. Hvis hun mærker at du ikke presser hende, så vil hun slappe mere af og vil naturligt begynde at sætte sig ned. Prøv derfor at lade hende styre det selv. Anskaf et skridsikker måtte eller skridsikre strimler som du kan komme i bunden af karret, så er det ikke så farligt, hvis hun rejser sig op, fordi hun så ikke glider så let.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske