Svar: Fladt baghoved, mælkebehov og hvad skal vi lege?

25. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Det er især de første 3 levemåneder at barnets hoved tager facon efter hvordan barnet ligger og derfor er det især også i disse måneder at man virkelig kan gøre en indsats for at ændre, hvis man kan se at barnet er ved at få et fladt baghoved. Det betyder dog ikke at I intet kan gøre nu, men det er meget vigtigt at I gør alt hvad I kan netop nu, hvis I skal rette op på jeres drengs kraniefacon.

Han skal for det første ligge så meget på maven som muligt, fordi der i maveliggende stilling ingen tryk er på kraniet overhovedet. Du skal derfor gøre det til en vane, altid at lægge ham på maven, når du lægger ham fra dig og han er vågen. Han skal så vidt muligt kun ligge på ryggen, når han sover. Han kan også ligge på siden i vågen tilstand. Han skal ikke placeres i skråstol eller lignende - det dur ikke, da en sådan også giver tryk på hovedet/nakken.

Når han sover, så skal I sørge for at hans hoved bliver drejet til skiftevis den og den anden side, eller til den side, hvor han ikke er flad og han skal så hjælpes til at holde sit hoved i den stilling. Det er altså vigtigt at han ikke ligger fladt med hovedet og kigger frem, da det vil gøre ham flad i baghovedet, han skal ligge med hovedet drejet til siden.

Tag en sok og fyld den med grødris, så I får en lidt tung og fortsat blød pose. Læg den ved hans hoved, når han skal sove, så er den med til at holde hans hoved til den side, hvor I vil have det liggende. I er nødt til aktivt at gå ind og flytte på hans hoved, når han sover, så han 'tvinges' til at holde hovedet til siden.

"Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke brug af puder eller andre hjælpemidler, der sælges til forebyggelse og behandling af lejringsbetinget skævt kranie". Det står i pjecen "Vuggedød kan forebygges - anbefalinger til sundhedspersonale", sst. 2006. Jeg er ikke helt klar over hvad det er for en pude I har købt ...

Da jeres dreng er født før tid, så har han sansynligvis haft et lidt højt baghoved og smalt ansigt da han blev født. Jeg ved fra min tid på neonatalafdeling ofte lagde børnenes hoveder på en ring, for at hjælpe dem til en lidt fladere og mere 'normal' hovedfacon og det kunne lyde som en sådan pude I har .. Hvis I af børneafdeling eller fysioterapeut har fået at vide, at I skulle bruge en sådan pude til jeres drengs hoved, er det naturligvis i orden at bruge den. Så er det en speciel ordination.

Med hensyn til mælk og skemad, så er det vigtigt at tilbyde jeres dreng så lidt mad, at der fortsat er plads til mælken. Hans mælkeindtag skal fortsat være betydeligt højere end hans indtag af grød og mos. Det er derfor bedre kun at tilbyde ham 3/4-1 dl. grød eller mos og så 50-100ml mme af flaske efterfølgende end det er at give ham 1½ dl. grød/mos og han så afviser flasken.

Vælling er ikke noget han behøver at få, I må meget gerne holde jer til modermælkserstatning i stedet. Det vil også være fint at tilbyde type 1 fortsat, da type 2 kan mætte ekstra og gøre at han så spiser endnu mindre ...

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 05.30-06: Flaske med mme

Formiddag 9-9.30: Flaske med mme

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grød med frugtmos, vand af kop.

Flaske med mme og puttes til middagslur ca kl. 13

Eftermiddag 16-16.30: ...

Annonce

... Flaske med mme

Sover sin 3 lur

Aften 18: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.

Puttes til natten ca kl. 19.30-20 med en flaske mme

Sen aften 23-01: Flaske med mme

enkelte børn trives fint med kun 500ml mme dagligt i jeres drengs alder, de fleste har dog behov for betydeligt mere. Faktisk vil de fleste indtag 800-1000ml ved siden af skemaden ... et minimumindtag vil normalt hedde 750ml mme dagligt og så supplement af vand og mme i skemaden ved siden af. Det er jo ikke kun et spørgsmål om mælkeindtag, det handler også om at barnets væskebehov skal dækkes ...

I skriver at I tilbyder movicol. Giver I dette opslemmet i vand tæller det naturligvis også med i væskeregnskabet. Men det vil som sagt være en god idé at I forsøger at skrue indtaget af skemad lidt ned og mælkeindtaget lidt op igen :o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

At han ikke triller endnu kan sagtens hænge sammen med at han er født før tid. Han har i særdeleshed brug for at blive vugget, gynget, danset med. Jo mere du kan bevæge ham, jo bedre er det for ham, jo mere bliver hans balance stimuleret. Du skal tænke på at han jo har mistet uger i maven, hvor han normalt ville være blevet vugget, når du gik rundt og derfor har han naturligt behov for mere vuggen nu her efter fødslen ...

De fleste børn vil omkring 4 måneders alderen begynde at trille fra mave til ryg og vil omkring 6 måneders alderen begynde at gøre omvendt.

Det er godt at lave bevægelege med ham. Han vil være aktiv i sin egen udvikling og eksperimentere med bevægelse og det at han bliver bedre til at komme lidt omkring, kunne få fat i sit legetøj osv. gør det også mere acceptabelt for ham at ligge lidt for sig selv og gladere for at ligge på maven. Det skal selvfølgelig være på hans præmisser, dvs når han har lyst og er udhvilet og tilpas, og man skal naturligvis ikke gøre noget som barnet motorisk ikke er parat til.

Bevægelege kan være:
- cykelbevægelser, hvor barnet selv er med til at cykle med sine ben imens man støtter om underbenene
- at gribe omkring barnets hænder og håndled og lade barnet selv trække sig op fra rygleje
- at støtte om barnets lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe barnet med at dreje underkroppen fra side til side
- at forsøge at få barnet til at dreje om på siden, ved at vise det noget interessant legetøj.
- at hjælpe barnet med at få fat i egne tæer, når det ligger på ryggen og trille om maven.

Det er rigtig godt at begynde at synge og bruge faktor for din dreng. Det er tiden at finde de gamle børnesange frem som 'Hjulene på bussen', 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og måske barnets krop imens du synger.

Det er en alder hvor legetøj også hurtigt kan virke lidt kedeligt og uinteressant. Derfor kan det være en rigtig god idé at skifte legetøjet ud en gang imellem, så det ikke er det samme han kigger på dag efter dag.

Legetøj kan være: dig selv, din dreng (brug kroppen), rangler, bidedyr, noget med lys og lyd, bolde (f.eks. med vand i, eller kantede bolde eller bolde med lyd, når de triller). Det kan også være en stor badebold, aktivitetscenter, køkkenting (piskeris), bagepapir til at krølle, spejl, gyngeture i luften og andre bevægelege mv.

Jeg håber ovenstående giver lidt indput til at komme videre, rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Regntøj

Børn der bor i Danmark har brug for regntøj, når de skal være udenfor og lege, og vejret er mildt og vådt.

Regntøjet skal være vandtæt, men uimprægneret. Det er en god idé at vælge regntøj af tekstil, nylon (polyamid) eller plasttypen polyurethan (PUR). Gå derimod uden om regntøj af PVC som er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Spørg evt. i forretningen og bed evt. om dokumentation fra producenten.

Regntøjet skal sidde godt uden at stramme. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen & Co.

Jeg har gjort det før, og det kan måske virke af for meget, at jeg nu gør det igen, men synes endnu engang, at jeg vil sende en tak til dig Helen og hvem end der ellers sidder bag hjemmesiden.

Nu med datter nr. to og efter syv ugers bekendskab med nyeste arving, finder jeg mig selv en lørdag aften helt i panik over, om vi da bare slet ikke kan finde ud af at have en baby. Og wupti på fem minutter har jeg fundet flere lign tilfælde af frustrerede mødre, der beskriver scenarier, der minder om det jeg sidder i. Med et bliver min situation helt "normal" og efterfølgende kan jeg med stor ro læse dine konstruktive svar, som jeg endnu engang finder både kompetente, letforståelige og direkte anvendliege (nu håber jeg også baby-pigen gør det;) )

Så igen stor ros herfra - det er en super hjemmeside!

Med lidt mere ro i mor-sindet sendes en stor TAK herfra.