Svar: Tager sig til øret, udvikling mm.
22. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Det er helt normalt at små børn tager sig til øret, når de er trætte, ligesom de også ofte gnider næsen og øjnene ... Det behøver således ikke være tegn på at han har ondt i øret.
Du kan prøve at trykke lidt med en finger lige foran øret, der hvor øret hæfter ved kinden. Hvis han har ondt i øret, så vil det ofte gøre ondt, når man trykker der.
Med hensyn til at kravle, så lyder det som om at din dreng lige nu er godt igang med at krybe i bedste soldaterstil og det er som du skriver, helt rigtigt, at han fra vuggende stilling lærer at kravle rigtigt. Hvis han er begyndt at gøre tegn til at ville og kunne stå på alle fire, så må du gerne hjælpe ham op i denne stilling, sætte dig bag ham, så hans fødder ikke glider bagud og så holde ham om livet og hjælpe ham med at rokke frem og tilbage. Du skal ikke begynde at flytte på hans hænder og fødder - det er fra den rokkende stilling at han pludselig finder teknikken:o)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for at sove 2 lure dagligt. Ofte er formiddagsluren den korteste, den varer måske kun 45 minutter, middagsluren er lidt længere, det varer måske et par timer. Om natten sover barnet ca 10-11 timer, gennemsnitligt sover barnet måske 14½ time i døgnet.
De fleste børn kan begynde med små stygger brød, rugbrødshapsere, godt kogte pastaskruer og lignende omkring 8 måneders alderen. Nogle børn er dog meget dygtige til at tygge og mestrer det fint allerede i 7 måneders alderen, andre er senere til det og finder første teknikken ved 9 måneder. Men omkring 8 måneder vil de fleste børn nyde at få lidt mere mad med bid i :o)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med 4 amninger eller flasker dagligt. Det svarer til ca 750ml mælk i døgnet. I 8-9 måneders alderen nedsættes til 3 amninger/flasker dagligt, svarende til ca 600ml i døgnet. Og først efter 10 måneder nedsættes til 2 amninger/flasker, svarende til ca 400ml i døgnet. Efter 9 måneders alderen kan barnet tilbydes mere komælk og komælksprodukter, hvorfor man her ofte vil supplere med en lille portion tykmælk eller lignende og samtidig får barnet også mælk via maden og vand af kop.
Håber du hermed er hjulpet lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske