Svar: Skemad, badning efter mad og på tur

19. august 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Dorte

Den bevægelse din datter laver med maven, trækker den ind og ud, rokker med overkroppen osv. lyder umiddelbart til at hun lidt øver sin balance og jeg tænker at du måske skal prøve at tumle lidt mere med hende :o)

Netop fordi hun er født så meget før tid, som hun er, så vil det være rigtig godt at hun blive vendt og drejet, tumlet og danset med - jo mere du kan trille og svinge hende rundt, jo bedre er det. Det stimulerer hendes balancecenter og det vil være rigtig godt for hendes udvikling.

Den bevægelse du beskriver lyder ikke umiddelbart bekymrende, det lyder ikke som kramper eller andet man skal være på vagt overfor. Hun lyder til at være glad og tilfreds når hun gør det og gør det i mange situationer, så jeg tænker at det er fordi hun nu begynder at bevæge sig lidt mere og det må du gerne 'dyrke' lidt :o) Hvis du fortsat bekymrer dig, så synes jeg du skal filme det og vise det til lægen ...

Der er ingen problemer i at bade hende efter hun har spist. Førhen i tiden sagde man altid at der skulle gå en halv time efter man havde spist før ...

Annonce

... man kunne bade eller gå i vandet. Det passer ikke, det er en skrøne. Når vi spiser, sendes blodet fra hjernen ned til mave-tarmsystemet for at hjælpe til med optagelsen af maden, men det gør ikke at man bliver dårlig, hjernen kan sagtens fungere alligevel.

Hvis børn har problemer med refluks og derfor let får tilbageløb af maden hvis de tumler for meget, så kan det være udmærket at vente lidt inden man mader, men har man ikke disse problemer, så kan man sagtens bade hende, som det passer bedst ind i jeres aftenrytme.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til tur, så lyder det rigtig dejligt og jeg er sikker på at oldemor vil elske at få besøg af Emma og jer:o) I kan til selve turen sagtens medbringe mad på glas. Det kan godt holde sig uden at være på køl, hvis glasset ikke har været åbnet og de fleste produkter kan også serveres uden at blive varmet. Hvis de har børnemad på færgen kan hun naturligvis også få lidt af dette, du kan også medbringe lidt agurkestænger eller lignende hjemmefra, som hun kan sidde og tygge lidt i på færgen:o)

Det skal nok komme til at gå fint, rigtig god tur:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder