Svar: Skemad, badning efter mad og på tur
19. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Dorte
Den bevægelse din datter laver med maven, trækker den ind og ud, rokker med overkroppen osv. lyder umiddelbart til at hun lidt øver sin balance og jeg tænker at du måske skal prøve at tumle lidt mere med hende :o)
Netop fordi hun er født så meget før tid, som hun er, så vil det være rigtig godt at hun blive vendt og drejet, tumlet og danset med - jo mere du kan trille og svinge hende rundt, jo bedre er det. Det stimulerer hendes balancecenter og det vil være rigtig godt for hendes udvikling.
Den bevægelse du beskriver lyder ikke umiddelbart bekymrende, det lyder ikke som kramper eller andet man skal være på vagt overfor. Hun lyder til at være glad og tilfreds når hun gør det og gør det i mange situationer, så jeg tænker at det er fordi hun nu begynder at bevæge sig lidt mere og det må du gerne 'dyrke' lidt :o) Hvis du fortsat bekymrer dig, så synes jeg du skal filme det og vise det til lægen ...
Der er ingen problemer i at bade hende efter hun har spist. Førhen i tiden sagde man altid at der skulle gå en halv time efter man havde spist før man kunne bade eller gå i vandet. Det passer ikke, det er en skrøne. Når vi spiser, sendes blodet fra hjernen ned til mave-tarmsystemet for at hjælpe til med optagelsen af maden, men det gør ikke at man bliver dårlig, hjernen kan sagtens fungere alligevel.
Hvis børn har problemer med refluks og derfor let får tilbageløb af maden hvis de tumler for meget, så kan det være udmærket at vente lidt inden man mader, men har man ikke disse problemer, så kan man sagtens bade hende, som det passer bedst ind i jeres aftenrytme.
Med hensyn til tur, så lyder det rigtig dejligt og jeg er sikker på at oldemor vil elske at få besøg af Emma og jer:o) I kan til selve turen sagtens medbringe mad på glas. Det kan godt holde sig uden at være på køl, hvis glasset ikke har været åbnet og de fleste produkter kan også serveres uden at blive varmet. Hvis de har børnemad på færgen kan hun naturligvis også få lidt af dette, du kan også medbringe lidt agurkestænger eller lignende hjemmefra, som hun kan sidde og tygge lidt i på færgen:o)
Det skal nok komme til at gå fint, rigtig god tur:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske