Svar: Portionsstørrelse og autostol

15. august 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Linda

Så længe jeres dreng ikke er ældre end han er, så er det en rigtig god idé kun at tilbyde 3/4-1 dl. grød eller mos af gangen. Det er således bedre at tilbyde ham 3/4 dl. grød/mos 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt.

At gøre det på denne måde giver for det første plads til at han kan få mælk efterfølgende og mælkebehovet er fortsat rigtig stort, samtidig med at I får mulighed for at variere hans indtag af skemad lidt - kan give ham både grød og mos, hvilket også er vigtigt og godt for at holde maven igang.

På samme måde, når han bliver omkring 6 måneder, så vil det være en god idé at tilbyde ham 1 dl. grød/mos 3 gange dagligt i stedet for 1½ dl. x 2. Hvis han hører til de børn som er meget sultne og som sagtens kan rumme mælk selvom han har spist 1½ dl. så må han naturligvis gerne få den mængde grød og mos han kan spise. Men hvis du kan mærke at han begynder at afvise amningen når han har spist 1½ dl. grød og han ikke er ældre end 4-5-6 måneder, så er det en god idé at skrue indtaget af skemad lidt ned og fylde op med mælk.

En normal portionsstørrelse ligger mellem 1-2 dl færdig grød og mos. Nogle børn spiser lidt, andre spiser mere - også på det punkt er børn forskellige.

Med hensyn til autostol, så vil de fleste børn vokse ud af deres babystol i 8-13 måneders ...

Annonce

... alderen. Hvis barnets hoved stikker op over stolens kant, eller stolens vægtgrænse er passeret, er babystolen for lille. Det er altså barnets størrelse og ikke alder der har betydning for hvornår man skifter til en anden stol.

Det kan anbefales at vælge en bagudvendt autostol - også når I skifter til et nummer større. Når barnet sidder fastspændt med ryggen til kørselsretningen, så er det den sikreste stilling i tilfælde af et sammenstød. Ved sammenstød vil kraftpåvirkningen blive fordelt over hele barnets ryg og baghoved. Derved bliver belastningen på barnets svage hals- og nakkemuskler minimeret, og risikoen for alvorlige skader mindskes betydeligt. Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler at vælge bagudvendt stol så længe som muligt (indtil ca. 3 år), selv om der findes andre godkendte løsninger.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det er altid en god idé at tage barnet med i forretningen og prøve både stol og barn i bilen, for at se hvad der passer bedst sammen, hvad der kan fungerer. Vælg en stol mærket ECE (R)-44-03 og ECE (R) 44-04 som er en fælleseuropæisk godkendelse. De to første cifre i den lange talrække under eller efter E-mærket skal være 03 eller 04. Det betyder, at udstyret er godkendt efter de seneste sikkerhedskrav til E-mærkningen.

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Suttebehov

Alle nyfødte fødes med en sutterefleks, der både giver dem tryghed og mad og dermed er en livsnødvendig refleks.

Et meget fortidlig født barn kan godt mangle sutterefleks, men det vil ofte være en af de første reflekser man ser hos barnet.

Nogle børn har et stort suttebehov og her kan sundhedsplejersken anbafale at man giver barnet en sut. Andre børn bruger deres sutterefleks ved brystet og foretrækker dette fremfor en "narresut". I princippet skal det lille barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin