Svar: Portionsstørrelse og autostol
15. august 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Så længe jeres dreng ikke er ældre end han er, så er det en rigtig god idé kun at tilbyde 3/4-1 dl. grød eller mos af gangen. Det er således bedre at tilbyde ham 3/4 dl. grød/mos 2 gange dagligt end 1½ dl. en gang dagligt.
At gøre det på denne måde giver for det første plads til at han kan få mælk efterfølgende og mælkebehovet er fortsat rigtig stort, samtidig med at I får mulighed for at variere hans indtag af skemad lidt - kan give ham både grød og mos, hvilket også er vigtigt og godt for at holde maven igang.
På samme måde, når han bliver omkring 6 måneder, så vil det være en god idé at tilbyde ham 1 dl. grød/mos 3 gange dagligt i stedet for 1½ dl. x 2. Hvis han hører til de børn som er meget sultne og som sagtens kan rumme mælk selvom han har spist 1½ dl. så må han naturligvis gerne få den mængde grød og mos han kan spise. Men hvis du kan mærke at han begynder at afvise amningen når han har spist 1½ dl. grød og han ikke er ældre end 4-5-6 måneder, så er det en god idé at skrue indtaget af skemad lidt ned og fylde op med mælk.
En normal portionsstørrelse ligger mellem 1-2 dl færdig grød og mos. Nogle børn spiser lidt, andre spiser mere - også på det punkt er børn forskellige.
Med hensyn til autostol, så vil de fleste børn vokse ud af deres babystol i 8-13 måneders alderen. Hvis barnets hoved stikker op over stolens kant, eller stolens vægtgrænse er passeret, er babystolen for lille. Det er altså barnets størrelse og ikke alder der har betydning for hvornår man skifter til en anden stol.
Det kan anbefales at vælge en bagudvendt autostol - også når I skifter til et nummer større. Når barnet sidder fastspændt med ryggen til kørselsretningen, så er det den sikreste stilling i tilfælde af et sammenstød. Ved sammenstød vil kraftpåvirkningen blive fordelt over hele barnets ryg og baghoved. Derved bliver belastningen på barnets svage hals- og nakkemuskler minimeret, og risikoen for alvorlige skader mindskes betydeligt. Rådet for Større Færdselssikkerhed anbefaler at vælge bagudvendt stol så længe som muligt (indtil ca. 3 år), selv om der findes andre godkendte løsninger.
Det er altid en god idé at tage barnet med i forretningen og prøve både stol og barn i bilen, for at se hvad der passer bedst sammen, hvad der kan fungerer. Vælg en stol mærket ECE (R)-44-03 og ECE (R) 44-04 som er en fælleseuropæisk godkendelse. De to første cifre i den lange talrække under eller efter E-mærket skal være 03 eller 04. Det betyder, at udstyret er godkendt efter de seneste sikkerhedskrav til E-mærkningen.
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske