Svar: Skilsmissebørn - 3 år, 6 mdr.

14. august 2008

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære du

Tak for dit brev:o)

Du og din mand har kendt hinanden i mange år og det lyder som om at I har haft det godt sammen i alle årene - det er det sidste år at det er gået helt galt. Der er ingen tvivl om at I har brug for hjælp. I skændes meget, det lyder til at være flere gange om ugen og det er ubehageligt for jer alle 4.

Du kan gøre flere ting. Du kan gå til jeres læge og bede om navnet på en ægteskabsterapeut eller psykolog og så henvende dig der. Du kan også finde en terapeut selv og selv tage kontakt. I kan blive enige om at flytte fra hinanden i en periode, f.eks. flytte fra hinanden i 2 måneder, for at se hvordan det er for jer og for børnene. Du kan henvende dig i statsforvaltningen og få en ansøgning om separation. Når separationen er bevilliget, så går der ½ år, hvor efter I kan blive skilt, hvis I er enige. Når der er gået et år, kan enhver af jer blive skilt.

Der er ingen tvivl om at børnene lider under jeres ægteskab. Det påvirker begge børn rigtig meget, at I skændes så tit som I gør og at din mand også har slået dig. Hvilket naturligvis er fuldstændig uacceptabelt. Ingen af jer 4 er tjent med bo sammen, hvis jeres forhold er så dårligt. Der er ingen tvivl om at jeres børn har langt bedre af at bo sammen med en glad mor og far (selvom de bor fra hinanden) end at bo sammen med forældre der skændes, er sure, vrede, kede af det osv. Børn er ...

Annonce

... utroligt følsomme, de fornemmer meget hurtigt, når stemningen ikke er harmonisk og det påvirker dem rigtig meget. De bliver utroligt kede af det og de tror faktisk ofte at det er deres skyld, når far og mor er uvenner.

Du fortæller at din dreng er bange for at du kører uden ham. Har han hørt dig sige det, at du vil køre din vej? At han bliver mere stille, kan sagtens handle om at han trækker sig, han vil ikke gøre noget, som kan gøre jer sure eller yderligere vrede, han vil ikke lave fejl. Det er ikke godt for ham at have det sådan og selvom lillesøster måske ikke viser det ligeså tydeligt, så mærker hun også hvad der foregår og er ligeså påvirket af den dårlige stemning. Det der sker hos jer lige nu, er altså rigtig skidt for børnene og I skal ikke blive sammen for børnenes skyld - de er som sagt bedre tjent med glade forældre, der bor hver for sig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes også du skal ringe til Børns Vilkårs forældre rådgivning på telefon 35 55 55 57. Det er et tilbud til alle voksne, som ønsker rådgivning om børn og unge f.eks. i skilsmissesituationer. Du kan ringe om alle tanker, følelser, frustration, bekymringer osv. og der få hjælp til at komme videre. Finde ud af, hvad der mon er bedst for jeres lille familie, hvordan du bedst kan handle nu.

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, og at du får den hjælp I har brug for. Rigtig meget held og lykke til jer alle fire:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Hvor er det altså fedt, at kunne skrive alle sine dumme og til tider overflødige spørgsmål her, og så få et godt og brugbart svar fra dig.

Venligst Susan, mor til Anna 13 måneder