Svar: Skilsmissebørn - 3 år, 6 mdr.
14. august 2008
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære du
Tak for dit brev:o)
Du og din mand har kendt hinanden i mange år og det lyder som om at I har haft det godt sammen i alle årene - det er det sidste år at det er gået helt galt. Der er ingen tvivl om at I har brug for hjælp. I skændes meget, det lyder til at være flere gange om ugen og det er ubehageligt for jer alle 4.
Du kan gøre flere ting. Du kan gå til jeres læge og bede om navnet på en ægteskabsterapeut eller psykolog og så henvende dig der. Du kan også finde en terapeut selv og selv tage kontakt. I kan blive enige om at flytte fra hinanden i en periode, f.eks. flytte fra hinanden i 2 måneder, for at se hvordan det er for jer og for børnene. Du kan henvende dig i statsforvaltningen og få en ansøgning om separation. Når separationen er bevilliget, så går der ½ år, hvor efter I kan blive skilt, hvis I er enige. Når der er gået et år, kan enhver af jer blive skilt.
Der er ingen tvivl om at børnene lider under jeres ægteskab. Det påvirker begge børn rigtig meget, at I skændes så tit som I gør og at din mand også har slået dig. Hvilket naturligvis er fuldstændig uacceptabelt. Ingen af jer 4 er tjent med bo sammen, hvis jeres forhold er så dårligt. Der er ingen tvivl om at jeres børn har langt bedre af at bo sammen med en glad mor og far (selvom de bor fra hinanden) end at bo sammen med forældre der skændes, er sure, vrede, kede af det osv. Børn er utroligt følsomme, de fornemmer meget hurtigt, når stemningen ikke er harmonisk og det påvirker dem rigtig meget. De bliver utroligt kede af det og de tror faktisk ofte at det er deres skyld, når far og mor er uvenner.
Du fortæller at din dreng er bange for at du kører uden ham. Har han hørt dig sige det, at du vil køre din vej? At han bliver mere stille, kan sagtens handle om at han trækker sig, han vil ikke gøre noget, som kan gøre jer sure eller yderligere vrede, han vil ikke lave fejl. Det er ikke godt for ham at have det sådan og selvom lillesøster måske ikke viser det ligeså tydeligt, så mærker hun også hvad der foregår og er ligeså påvirket af den dårlige stemning. Det der sker hos jer lige nu, er altså rigtig skidt for børnene og I skal ikke blive sammen for børnenes skyld - de er som sagt bedre tjent med glade forældre, der bor hver for sig.
Jeg synes også du skal ringe til Børns Vilkårs forældre rådgivning på telefon 35 55 55 57. Det er et tilbud til alle voksne, som ønsker rådgivning om børn og unge f.eks. i skilsmissesituationer. Du kan ringe om alle tanker, følelser, frustration, bekymringer osv. og der få hjælp til at komme videre. Finde ud af, hvad der mon er bedst for jeres lille familie, hvordan du bedst kan handle nu.
Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre, og at du får den hjælp I har brug for. Rigtig meget held og lykke til jer alle fire:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske