Svar: Spise selv, autostol, dyne
14. august 2008
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at det går rigtig godt med dine drenge og at de er igang med en god og sund udvikling:o)
De fleste børn vil i 10 måneders alderen fortsat foretrække at spise med fingrene i de fleste situationer. De kan i den alder dog sagtens lære at spise med en gaffel og vil også synes at det er sjovt. Start med at putte maden på gaflen for dem og guid dem så til at putte maden i munden. Nogle gang vil de pille maden af gaflen og med fingrene tage den i munden og andre gange vil de spise rigtig fint med gaffel og kan sagtens finde ud af teknikken. Øvelse gør mester :o)
Ske er noget sværere at spise med fordi børn ofte for den drejet rundt inden den når munden, hvorved maden falder af. De fleste børn er omkring 16 måneder inden de helt mestrer at spise med ske.
Med hensyn til autostol, så er det vigtigt at udskifte stolen, når de vokser ud af den gamle. Det er således ikke deres alder der er afgørende men deres fysiske størrelse.
En autostol skal opfylde følgende krav:
- Barnet skal sidde godt i stolen
- Barnets vægt skal passe med vægtgodkendelsen på stolen
- Selen skal sidde korrekt
- Barnets hoved må ikke stikke op over kanten af stolen
- Stolen skal være godkendt efter ECE (R) 44-03 eller 44-04.
- Barnet og stolen bør være spændt fast med ryggen mod kørselsretningen
- Bagudvendt babystol må aldrig placeres ved en airbag
ECE (R)-44-03 og ECE (R) 44-04 er en fælleseuropæisk godkendelse. De to første cifre i den lange talrække under eller efter E-mærket skal være 03 eller 04. Det betyder, at udstyret er godkendt efter de seneste sikkerhedskrav til E-mærkningen.
Når barnet sidder fastspændt med ryggen til kørselsretningen, så er det den sikreste stilling i tilfælde af et sammenstød. Ved sammenstød vil kraftpåvirkningen blive fordelt over hele barnets ryg og baghoved. Derved bliver belastningen på barnets svage hals- og nakkemuskler minimeret, og risikoen for alvorlige skader mindskes betydeligt.
De fleste børn vokser ud af deres babystol, når de er mellem 8-13 måneder gamle. Når barnets hoved stikker op over stolens kant, eller stolens vægtgrænse er passeret, er babystolen for lille.
Med hensyn til dyne, så anbefaler sundhedsstyrelsen i deres pjece om vuggedød, at børn først tilbydes en juniordyne ved 12 måneders alderen. Det lyder umiddelbart som om at dine drenge trives fint med den dyne de har, så nu ved du hvad du skal give dem i gave til deres fødselsdag:o)
Med hensyn til skrig, så er det sådan at børn jo øver deres stemme og stemmestyrke og naturligvis også forsøger at finde ud af hvad reaktion de får, når de skriger eller andet. Prøv om du kan aflede ham lidt, evt. få ham til at sige nogle andre lyde og bruge sin stemme på en anden måde: "sikke du kan skrige, kan du også sige RRRR ..." eller hvad det nu kan være. På den måde får han også kontakt som han beder om og du får ham drejet lidt væk fra den høje skingre tone, du har svært ved at holde ud ...:o)
Håber ovenstående hjælper lidt på vej, fortsat held og lykke med dem begge:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske