Svar: Skemad og badning

13. august 2008

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Dorte

Det lyder rigtig godt at Emma nu er begyndt med lidt mere skemad og mad i stykker og det er rigtig fint, hvis I kan få hende til at spise lidt mere familiemad - giv hende meget gerne det samme som I andre spiser: spaghetti med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller, kylling, fiskefiletter, lasagne, farsbrød med grøntsager, madpandekager ... hvad I nu får og som du tænker hun kan tygge.

Hun har stadig brug for mad, der moses og let gives med ske eller gaffel. Selvom hun er 10 måneder nu, så er hun jo født meget før tid og derfor er det vigtigt at hun rent mundmotorisk er parat. Men som udgangspunkt må maden hun får meget gerne være det I andre spiser:o) Hun må således også gerne få pøler eller burger, hvis I får det en dag - det vil hun sikkert synes er hyggeligt:o)

Agurken kan du skære i 1½ cm tykkelse, fjerne kernerne i midten så der bliver et lille hul og så sætte den på hendes tommelfinger - det er lidt lettere at styre den på den måde:o)

At hun har behov for amning en gang i døgnet tænker jeg hænger sammen med hendes alder, hendes udvikling og behov for tryghed. Samtidig har det naturligvis også noget at sige, at du har svært ved at få hende fyldt godt nok op med væske i løbet af dagen, hvorfor hun indhenter det om natten. Til gengæld er det rigtig godt at hun nu er ved at nå op på 1½-2 dl. mos i løbet af dagen og at du begynder at kunne tilbyde hende lidt mad i stykker ved siden af ...

En plan for dagen kunne se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover lidt videre

Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop

Formiddag 9.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden (appelsinbåde, kiwi, nektarin og lignende blød frugt at sutte på). Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af kan du begynde at tilbyde lidt små brødhapsere med smør ...

Annonce

... eller smørbart pålæg. Læg dem ind i siden af munden så hun bedre kan finde ud af at tygge dem. Tilbyd hende ristede rugbrødsbjælker, agurkestave eller lignende i hånden. Vand af kop.

Puttes til middagslur med amning

Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, evt. en brødskorpe at gnaske lidt i og opbløde med spyt, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.

Aften 18: Grøntsagsmos og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Fortsat både mos (kartofler moset med lidt sovs) og så stykker af pølse, frikadelle eller lignende ved siden af. Vand af kop.

Puttes til natten med amning 19.30

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sen aften 23: Ammes

Hvis du forsøger at følge ovenstående plan, så kan du godt begynde at springe amning midt nat over. Amningen inden midnat og tidlig morgen er dog fortsat helt relevante.

At hun lige nu sover meget i løbet af dagen, hænger sandsynligvis også sammen med den udvikling hun går igennem og alt det der sker med hende i øjeblikket. Hun lyder til at være rigtig aktiv og følger mere og mere med i hvad der sker omkring hende. Det trætter naturligt :)

Med hensyn til bad, så lyder det som om at jeres datter er blevet forskrækket og fortsat husker lyden af bruseren som noget ubehagelig. Prøv i stedet at bade hende uden bruser i en periode, så hun glemmer det igen. Brug en kop, eller en lille kande til at hælde vand over hendes hår med og vask hende på kroppen med en klud. Det lyder umiddelbart som om at det er bruseren hun er mest ked af.

Når I synes hun virker lidt mere tryg, så kan I evt forsøge at tage hende med i bad selv. Stå med hende i favn og lade hende mærke bruseren forsigtigt. Det er dog ikke usædvanligt at små børn ikke bryder sig om bruser - hverken strålerne på kroppen eller lyden. Så det kan være en god idé at holde pause med den:o)

Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.