Svar: Skemad og badning
13. august 2008
Alder:
10 mdr.
Kære Dorte
Det lyder rigtig godt at Emma nu er begyndt med lidt mere skemad og mad i stykker og det er rigtig fint, hvis I kan få hende til at spise lidt mere familiemad - giv hende meget gerne det samme som I andre spiser: spaghetti med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller, kylling, fiskefiletter, lasagne, farsbrød med grøntsager, madpandekager ... hvad I nu får og som du tænker hun kan tygge.
Hun har stadig brug for mad, der moses og let gives med ske eller gaffel. Selvom hun er 10 måneder nu, så er hun jo født meget før tid og derfor er det vigtigt at hun rent mundmotorisk er parat. Men som udgangspunkt må maden hun får meget gerne være det I andre spiser:o) Hun må således også gerne få pøler eller burger, hvis I får det en dag - det vil hun sikkert synes er hyggeligt:o)
Agurken kan du skære i 1½ cm tykkelse, fjerne kernerne i midten så der bliver et lille hul og så sætte den på hendes tommelfinger - det er lidt lettere at styre den på den måde:o)
At hun har behov for amning en gang i døgnet tænker jeg hænger sammen med hendes alder, hendes udvikling og behov for tryghed. Samtidig har det naturligvis også noget at sige, at du har svært ved at få hende fyldt godt nok op med væske i løbet af dagen, hvorfor hun indhenter det om natten. Til gengæld er det rigtig godt at hun nu er ved at nå op på 1½-2 dl. mos i løbet af dagen og at du begynder at kunne tilbyde hende lidt mad i stykker ved siden af ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes i mors seng og sover lidt videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden (appelsinbåde, kiwi, nektarin og lignende blød frugt at sutte på). Vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og ved siden af kan du begynde at tilbyde lidt små brødhapsere med smør eller smørbart pålæg. Læg dem ind i siden af munden så hun bedre kan finde ud af at tygge dem. Tilbyd hende ristede rugbrødsbjælker, agurkestave eller lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes til middagslur med amning
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, evt. en brødskorpe at gnaske lidt i og opbløde med spyt, frisk frugt i hånden ligesom om formiddagen, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad. Fortsat både mos (kartofler moset med lidt sovs) og så stykker af pølse, frikadelle eller lignende ved siden af. Vand af kop.
Puttes til natten med amning 19.30
Sen aften 23: Ammes
Hvis du forsøger at følge ovenstående plan, så kan du godt begynde at springe amning midt nat over. Amningen inden midnat og tidlig morgen er dog fortsat helt relevante.
At hun lige nu sover meget i løbet af dagen, hænger sandsynligvis også sammen med den udvikling hun går igennem og alt det der sker med hende i øjeblikket. Hun lyder til at være rigtig aktiv og følger mere og mere med i hvad der sker omkring hende. Det trætter naturligt :)
Med hensyn til bad, så lyder det som om at jeres datter er blevet forskrækket og fortsat husker lyden af bruseren som noget ubehagelig. Prøv i stedet at bade hende uden bruser i en periode, så hun glemmer det igen. Brug en kop, eller en lille kande til at hælde vand over hendes hår med og vask hende på kroppen med en klud. Det lyder umiddelbart som om at det er bruseren hun er mest ked af.
Når I synes hun virker lidt mere tryg, så kan I evt forsøge at tage hende med i bad selv. Stå med hende i favn og lade hende mærke bruseren forsigtigt. Det er dog ikke usædvanligt at små børn ikke bryder sig om bruser - hverken strålerne på kroppen eller lyden. Så det kan være en god idé at holde pause med den:o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske