Brev:
Gravid igen - ret utolmodig
13. august 2008
Alder:
0 mdr.
Gravid igen - ret utolmodig
Kære Helen
Jeg har tit læst dine svar og synes de er gode, så nu har jeg omsider meldt mig ind.
Jeg er nemlig ret utålmodig - og handlingsorienteret - af natur, men jeg håber, at du vil tage mit spørgsmål seriøst alligevel.
Vi har et barn på 19 mdr. Jeg blev hurtigt gravid (2. forsøg) og graviditeten gik glat.
Jeg er snart 35 år og min mand et år ældre. Vi er så småt gået i gang med at få nummer to.
Vi gik i gang slut april, men jeg tror dog ikke, at vi har ramt ægløsning og 'fokuseret' mere end en gang (sidste måned). Jeg er desværre ikke blevet gravid endnu - omend jeg kan have en mistanke om, at jeg måske var det for en kort bemærkning i sidste uge. Min cyklus har ligget nogenlunde stabilt på 26-28 dage, men denne gang kom min menstruation alligevel en lille smule før (og den var kortere og svagere end vanligt) - og fem dage op til (dvs. 1 uge før, jeg forventede min menstruation) begyndte jeg at få menstruationssmerter og brunlig/lyserødt udflåd dagligt. Desuden synes jeg, at blev mere sulten og mine bryster føltes 'underlige' - og endelig havde jeg en lille smule kvalme (dette kan dog også sagtens have være indbildning/ønsketænkning).
Nå, men jeg er utålmodig, og lidt presset over vores alder og statistikken heromkring, og vil gerne have, at der snart sker noget - det gik jo hurtigt første gang. Derfor er mine spørgsmål:
- hvad kan det skyldes at det ikke går lige så hurtigt denne gang?
Første gang stoppede jeg med p-piller efter 10 år på dem lige inden. Kan det have en betydning (denne gang har jeg været på minipiller og kort tid på p-piller). Spiller alderen en rolle?
- hvad kan jeg gøre for at øge mine chancer for at blive gravid igen?
Jeg har ægløsningstests, og vi har samleje omkring min ægløsning hver 2.-3. dag - især lige op til. Vi dyrker ikke sport men er heller ikke inaktive - men vil det hjælpe f.eks. at begynde at løbe? Jeg har også hørt, at zoneterapi har hjulpet nogen - hvad mener du om det? Jeg har ikke været afholdende, men overvejer at droppe alkohol helt, hvis det vil hjælpe. Desuden spiser jeg sødmælksyoghurt hver dag, da jeg har hørt, at fede mælkeprodukter hjælper. Vi er ikke stressede synes jeg.
Jeg ved, at der endnu er gået kort tid, og at dette ikke engang er et problem (endnu). Dog, vil jeg meget gerne have lidt input fra dig - hvis du kan sige noget ud over at 'klemme på' :-). Desuden undrer det mig, at det ikke går lige så hurtigt denne gang også (det ved jeg også er sket for andre - og omvendt). Endelig, kan jeg regne med, at symptomer anden gang vil være de samme anden gang?
Mange tak for din hjælp. Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Med venlig hilsen
Mathildes mor