Svar: Tiltagende mavekneb - laktulose?
9. august 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Astrid
Tillykke med den lille pige:o) Laktulose er bestemt en mulighed, som jeg synes du skal forsøge.
Det er sådan at børn der bliver ammet ofte kan have lang tid imellem deres afføringer. De optager alle stoffer fra modermælken og der er ikke ret mange affaldsstoffer tilbage, der skal ud som afføring. Hvis barnet trives, spiser godt, tager flot på, er glad og udvikler sig fint, så er det helt okay at der går flere dage imellem afføringerne 7-10 dage kan være helt normalt. Men nogle børn har trods ammemælk tendens til forstoppelse og hvis barnet græder og som hos jer, tydeligt er generet af det. Trækker benene op under sig og har turvise smerter, så synes jeg det skal prioriteres at holde maven igang.
Jeg vil derfor anbefale dig at tilbyde hende lidt laktulose og give hende det 2 gange dagligt, for at se om det giver hende mere ro i maven. Du kan starte med at give hende 2-2½ ml morgen og aften og se hvordan hun reagerer på det. Laktulose påvirker ikke tarmens bevægelser, men hjælper ved at gøre afføringen mere lind og derved lettere for hende at komme af med. Selvom hun har tynd afføring kan det godt være at der står noget i tarmen og generer hende og laktulose vil kunne få det ud. Det er for mig at se bestemt et forsøg værd.
Du må så regulere mængden af laktulose lidt op og ned efter hvordan du synes hendes mave reagerer. Måske skal hun bare have det en gang imellem, måske har hun brug for det dagligt i en periode, det er meget forskelligt. Du kan give hende det direkte i munden på en ske eller med en engangssprøjte
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske