Svar: Savler meget, er det normalt?
7. august 2008
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Lotte
Der er nogle børn som savler rigtig meget og det ses især de første år. Efter 2 års alderen plejer det ofte at mindskes. Da din dreng nu er 2½ år, så tænker jeg at det er helt oplagt at medtænke om han ofte netop trækker vejret gennem munden i stedet for gennem næsen og hvorfor han så gør det ...
Nogle børn har problemer med hævede polypper. Ud over at savle ser man så ofte også at de snorker, når de sover og at de nogle gange sover meget forstyrret, netop fordi de også i søvne trækker vejret gennem munden. Børn kan også savle hvis de har ondt i halsen, fordi det at synke spyttet gør ondt og derfor lader de det løbe ud af munden i stedet.
Jeg synes derfor du skal bestille en tid hos en øre-næse-hals-læge og få tjekket om det kan være en årsag hos jer. Det må også være muligt at få undersøgt dette, hvor I bor ...
Viser det sig at din dreng ikke har problemer med polypper eller lignende, så vokser han sandsynligvis fra sin savlen på et tidspunkt :o)
Vær opmærksom på at brug af sut kan gøre at barnet savler mere. Det kan derfor være en god idé kun at give ham sut, når han skal sove og ikke lade ham rende rundt med den i løbet af dagen:o)
Fortsat held og lykke, glæder mig til at høre, hvad I finder ud af:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske