Brev:
Kan ikke lide at falde i søvn
7. august 2008
Alder:
7 mdr.
Kan ikke lide at falde i søvn
Kære Helen
Jeg har læst på din hjemmeside, men ikke helt fundet et svar på mit spørgsmål, så nu skriver jeg til dig.
Det drejer sig om hvordan vi bedst muligt får vores søn Mikas til at falde i søvn.
Som helt lille lå han på min mave og sov, på den måde fik han hud mod hud kontakt, samtidig med at han blev ammet mens vi begge sov. Da han var 10 uger begyndte jeg at lægge ham på madrassen, så lå han ved siden af mig i vores seng. Da han var 3-4mdr. rykkede jeg ham over i tremmesengen, som så stod ved siden af mig. I den forbindelse begyndte vi at indføre et godnat ritual. Blev ammet og lagt op i seng med en sang og jeg sad og holdt ham i hånden til han sov. Ret hurtigt blev han tryg ved det og sov inden for 20 min.
Da han var 4,5 mdr blev vi indlagt med RS og der fra er det bare gået ned af bakke. Han sov meget dårligt den første tid efter indlæggelsen og vi regnede med det var pga den voldsomme oplevelse, så han fik tit lov til at sove hos os. Efter en tid ville vi genindføre at han sov i sin egen seng. Vi oplevede at han var meget kruttet og urolig, vi regnede med at det var et tigerspring og fordi hans verden var blevet større, så vi indførte godnat læsning i vores seng. En enkelt historie hvor han kunne få lov til at slappe af og få ro i kroppen. Det har ikke haft den store effekt, men vi holder fortsat fast i det til han bliver ældre og for ikke at lave for meget om.
Omkring 6.5 mdr fik han tænder og begyndte at bide, så vi gik over til flaske. Han har altid haft problemer med bøvser på tværs men det blev meget værre med flaske, så vi begyndte at give ham den 30 min før han skal i seng i stuen, så sidder vi på legetæppet bagefter og leger så kan han få bøvset af.
Det vil sige at et godnat ritual i dag ser sådanne ud: flaske kl. 19.30, i seng kl. 20.00 med godnat historie, over i egen seng med en sang. Her til går det fint. Han lægger sig som reglen om på siden krasser lidt i sengeranden og pludre lidt. Men lige så snart Ole lukøje kommer og drysser grus i hans øjene går det galt. Han bliver urolig, vender og drejer sig, klør øjne, piller sutten ud og begynder til sidst at græde. Det virker som om han gør alt for ikke at falde i søvn.
Jeg prøver at nusse ham, synge for ham, holde i hånd, for at fortælle at jeg stadig er der selv om han lukker øjene. Men han afviser alt som om han tænker ”lad vær, jeg falder bare i søvn af det.” jeg tager ham op og trøster ham, når han er faldet til ro lægger jeg han ned igen og så starter det for fra. Efter en 4-5 gange begynder han at græde helt utrøsteligt bare jeg holder ham hen over sengen.
Jeg har egentlig ikke noget imod at gå og vugge ham, hvis det er det han har brug for, det er bare fysisk umuligt for mig. Han er en stor dreng på over 10 kg og jeg har simpelthen ikk krafter til at bære ham. Han vil kun sidde på en måde. Jeg har prøvet at lægge ham ned i mine arme, sidde med ham på sengen både hvor han sidder op af mig og ligger ned og jeg har prøvet at lægge mig i sengen med ham. Men hver gang græder han som en pisket. Det er derfor kun hans far som kan gå rundt med ham til han sover, hvilket bare ikke holder, da Mikas nogle gange er så mor syg at han kun vil sidde hos mig og så rejser far fra tid til anden i forbindelse med arbejdet.
Vi ville derfor bruge vores ferie på at gøre ham tryg i sin seng. Men der syntes bare intet at gøre. Vi forsøger at give han ekstra meget kropskontakt, kys og kram i løbet af dagen for at han ikke ”føler sig i underskud” når han skal i seng. Jeg har givet han en bamse og en sutteklud, men selv efter flere måneder er det stadig kun min hånd det dur.
Vi har prøve at gøre ham ekstra træt med en tur i svømmehallen eller ligende, men det gør det bare endnu værre.
Når først han sover er der ikke noget, han skal måske have sutten en gang eller to inden vi går iseng, men når først vi har lagt os, så sover han til kl. 07.00
Det store spørgsmål er. Hvordan hjælper vi ham igennem overgangen til søvn så han føler sig tryg i sin egen seng?
Han har altid haft svært ved overgangen til søvn og vi har derfor altid skulle ud og gå med ham når han skal sove til middag i barnevognen ellers græder han så der til sidst ikke er lyd på og tårrene triller ned af kinden. Igen generer det ikk mig at skulle ud og gå de to gange om dagen han sover, men jeg er bekymret for når han skal starte i dagpleje når han fylder et år og jeg ville så gerne lære ham at falde i søvn selv så han ikke får lov til at ligge og græde hos dagplejen.
Jeg håber du har nogle klog tanker, for jeg syntes ikk det er til at bære at han skal være så ked af det. Ellers har vi en rigtig glad og meget aktiv og ikke mindst stædig dreng som ellers kun græder når han skal sove.
Jeg håber du kan finde rundt i det lange brev.
Tak for en rigtig god brev kasse, vi har fundet rigtig meget inspiration, med alt lige fra bedsteforældre til frustration over ikke at kunne kravle.
Mange hilsner
Lene