Svar: Kost og udvikling
7. august 2008
Alder:
6 mdr.
Kære Hanne
Tak for din mail, dejligt at høre fra dig igen:o)
AT din dreng ikke pludrer så meget i dialog kan godt handle om at han lige nu udvikler andre sider af sit sprog - øver de dybe svælglyde og de meget høje skingre toner. Det er dog vigtigt at I fortsat forsøger at pludre med ham, holde pause, giver ham en chance for at svare, gentager de lyde han siger, holder pause osv.
Når I pludrer i dialog, så er det vigtigt at I sidder med ham foran jer, så I er ansigt til ansigt og han kan spejle sig i jer og i jeres mimik. Sæt jer i sofaen med fødderne på sofabordets kant, så han kan sidde med ryggen mod jeres bøjede ben og med ansigtet mod jer.
Hvis I fortsat oplever at han ikke indgår i dialog, så synes jeg I skal drøfte det med jeres læge eller sundhedsplejerske og overveje at få ham tjekket ved en ørelæge. Det kræver ikke henvisning at få tid hos ørelægen.
Umiddelbart tror jeg som jer ikke at der er problemer med hans hørelse, han er jo rigtig fin i kontakten, har mange lyde, reagerer relevant og er også begyndt at kluk-le højt ...
Med hensyn til skemad, så er det meget tænkeligt at han lige nu har lidt ondt for tænder og at det spiller ind. Derudover kan det også handle om at han nu er så gammel, at han har behov for noget nyt, at der skal variation til. Og netop i 6 måneders alderen kan I give ham mange flere smagsvariationer. Han må gerne få grovere grød - havregrød, øllebrød, flerkornsgrød. Han kan få alle grøntsager moset og vil f.eks. sikkert gerne synes om rodfrugtsmos. Derudover må du gerne begynde med lidt kogt kød og fisk i grøntsagsmosen.
En anden vigtigt ting er at du begynder at give ham lidt i hånden, som han kan sidde med selv. Det kan være agurkestykker, blød frugt som appelsinbåde, fersken eller lignende. Og du må også gerne give ham brødskorper, ristede rugbrødsbjælker eller lignende. Du kan derfor starte måltidet med at give ham lidt i hånden, som han kan sidde med selv og når han har gnaske på det, så kan I gå igang med skemaden.
Han må gerne få torskerogn fra dåse en gang imellem i mosen. Det er ikke ret meget der skal til. Tun fra dåse kan også bruges. Ellers er det en god idé at bruge lidt af den fisk I andre spiser, - det kan være laks lavet i ovn eller lidt kogt torsk eller rødspættefiletter. Du kan mose det helt fint med en gaffel, det er næsten det letteste. Du kan dog også bruge en persillehakker, en stavblender, en foodprocessor - hvad du nu har og synes er lettest. Det er ikke mere end 1 skefuld kød eller fisk der skal I en portion af gangen.
Jeg synes det er dejligt at I har besluttet at rejse til Italien til september og det er et fantastisk dejligt sted at rejse med børn:o)
Du bør købe vand på flaske til ham og det er der ikke nogen problemer i. Selvom man kan smage at det smager anderledes og nogle gange næsten kloret, så er det stadig bedre for ham end vandhanevand. Når I skal på tur og gerne vil kunne lave en portion grød til ham, så kan I godt medbringe kogt vand på flaske. Et alternativ i øvrigt er at købe mos på glas, - det behøver ikke blive varmet og i Italien kan man få mange rigtigt spændende retter til børn, så der er også mulighed for nye smagsoplevelser ... kaninkød er f.eks. ofte brugt :o)
Med hensyn til fennikel, så ved jeg godt at dette bruges som gavnligt mod kolik. Jeg har derfor for lang tid siden kontaktet fødevarestyrelsen og Sundhedsstyrelsen for at høre, hvordan vi skal forholde os til dette og de anbefaler ikke hverken kamillete eller fennikelte til børn. WHO har i deres rapport (opdateret 2003): "Feeding and nutrition of infants and young children" en anbefaling om at børn ikke tilbydes urtete før de er mere end 24 måneder gamle.
Det er dog begrænset, hvad jeg kan finde af viden omkring skade eller påvirkning af barnet negativt. Den smule I har givet jeres dreng har ingen betydning. Det bør ikke være noget I skal være bekymrede over, som du selv skriver, så bruges det i flere lande som naturligt middel mod kolik...
Tak for dit råd vedr. sengen "ambi-baby". Dit råd er hermed givet videre. Jeg håber ovenstående hjælper dig videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske