Brev:
Kan ikke sove i vuggestuen
7. august 2008
Alder:
12 mdr.
Kan ikke sove i vuggestuen
Hej Helen
Nu er vi tilbage med et problem, som vi aldrig har haft før. Dagssøvnen... Da vores datter startede i vuggestue efter pædagogstrejken var der ikke nogen problemer med at sove der. Hun komme sove et par timer eller mere om formiddagen og en time måske lidt mere om eftermiddagen hvis hendes første lur ikke havde været for lang.
Hun har altid sovet på den måde også derhjemme og det har fungeret godt for os med en pige, der altid er i godt humør.
Nu er hun så startet igen efter ferien og det går helt ad h t. Det tager pædagogerne meget lang tid at få hende til at falde i søvn og som regel sover hun så kun 30 min. Dvs. 2 x 30 min om dagen. Nogle gange kan de ikke slet ikke få hende til at sove den ene lur og så nøjes hun altså med 30 min. søvn på en hel dag mod hendes normale behov på ca. 3 timer fordelt på 2 lure.
Det påvirker hende selvfølgelig især om eftermiddagen, hvor hun bliver bøvlet, falder omkring og græder, når hun falder. Hun kommer så ca. i seng en time tidligere end hun plejer, men det opvejer jo ikke den manglende søvn i dagtimerne vel?
Derudover påvirker det hendes natte søvn (ca. kl. 20-6:30) i negativ forstand i det hun vågner ca. hver time natten igenne. Hun har før vuggestuestart sovet igennem og måske kun vågnet 1-2 gange.
Det driver mig til vanvid, at vuggestuen nu har fået hende kørt ind i den her dårlige vane, og jeg føler mig magtesløs, fordi jeg jo ikke kan gøre noget. I weekender kan jeg fint få hende til at sove, som hun plejer.
Hvad kan det skyldes? Er det bare en fase? eller er der nogen børn, der bare ikke sover mere, selvom de kun er 13 mdr.?
Vi har selvfølgelig overvejet om hun skal over på en lur. Det har vuggestuen prøvet, men så sov hun kun 1x30 min den dag, så det er vi gået bort fra i første omgang.
Håber du har nogle gode råd til, hvordan vi kommer tilbage på sporet?
Hilsen Ida