Kan ikke sove i vuggestuen

7. august 2008

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kan ikke sove i vuggestuen

Hej Helen

Nu er vi tilbage med et problem, som vi aldrig har haft før. Dagssøvnen... Da vores datter startede i vuggestue efter pædagogstrejken var der ikke nogen problemer med at sove der. Hun komme sove et par timer eller mere om formiddagen og en time måske lidt mere om eftermiddagen hvis hendes første lur ikke havde været for lang.

Hun har altid sovet på den måde også derhjemme og det har fungeret godt for os med en pige, der altid er i godt humør.

Nu er hun så startet igen efter ferien og det går helt ad h t. Det tager pædagogerne meget lang tid at få hende til at falde i søvn og som regel sover hun så kun 30 min. Dvs. 2 x 30 min om dagen. Nogle gange kan de ikke slet ikke få hende til at sove den ene lur og så nøjes hun altså med 30 min. søvn på en hel dag mod hendes normale behov på ca. 3 timer fordelt på 2 lure.

Det påvirker hende selvfølgelig især om eftermiddagen, hvor hun bliver bøvlet, falder omkring og ...

Annonce

... græder, når hun falder. Hun kommer så ca. i seng en time tidligere end hun plejer, men det opvejer jo ikke den manglende søvn i dagtimerne vel?

Derudover påvirker det hendes natte søvn (ca. kl. 20-6:30) i negativ forstand i det hun vågner ca. hver time natten igenne. Hun har før vuggestuestart sovet igennem og måske kun vågnet 1-2 gange.

Det driver mig til vanvid, at vuggestuen nu har fået hende kørt ind i den her dårlige vane, og jeg føler mig magtesløs, fordi jeg jo ikke kan gøre noget. I weekender kan jeg fint få hende til at sove, som hun plejer.

Hvad kan det skyldes? Er det bare en fase? eller er der nogen børn, der bare ikke sover mere, selvom de kun er 13 mdr.?

Vi har selvfølgelig overvejet om hun skal over på en lur. Det har vuggestuen prøvet, men så sov hun kun 1x30 min den dag, så det er vi gået bort fra i første omgang.

Håber du har nogle gode råd til, hvordan vi kommer tilbage på sporet?

Hilsen Ida

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

Annonce

Viden om børn:

Bedsteforældre

Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.

Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.

Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...

Læs mere i Babylex

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder