Svar: Tænder der kommer sent
31. juli 2008
Alder:
14 mdr.
Kære Sine
De fleste børn får tænder inden de er 12 måneder gamle, men der er altså børn som venter lidt og det er helt normalt. I følge de tandlæger jeg har talt med, så er sent tandfrembrud at foretrække, det skulle give stærkere og sundere tænder at tænderne først kommer når mælkeperioden og især natspisningen er forbi og det må man jo sige at den er i jeres drengs alder ...
Du skal derfor ikke være bekymret, tænderne skal nok komme frem, sunde og stærke:o) Det er forskelligt hvor tidligt man bliver kaldt til første tandlæge kontrol, det afhænger helt af tilbuddet i de enkelte kommuner. Nogle steder ligger første tandlæge besøg når barnet er ca 1½ år, andre steder først, når barnet bliver 3 år.
Du kan evt. ringe til børnetandplejen hvor I bor og høre hvordan reglerne er for jer og hvordan du skal forholde dig:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske