Svar: Hvordan får vi hverdagen til at hænge sammen?
28. juli 2008
Alder:
9 mdr.
Kære Kaye
Tak for dit brev, det er godt du skriver:o) Jeg kan godt ud af dit brev se at du oplever eftermiddage og aftener hårdt og du fortæller at det ofte er så meget at du tilsidst sidder i sofaen og græder ...
Hvad handler det om? En ting er at det er svært at få tiden til at slå til, det er svært rent logistikmæssigt både at nå at handle, lave mad, bade sin dreng og samtidig være sammen med ham, have ham siddende i din favn osv. som han fortsat har behov for ... men handler det også om noget andet?
Hvordan har du det med dit arbejde? Ville du egentlig gerne noget andet, sættes ned i tid, er det for tidligt for dig at starte fuld tid nu, føles det forkert?
Hvilke forventninger har du? Stiller du store krav til dig selv, til hjemmet, madlavningen, til din rolle som mor eller ...?
Jeg tror du er nødt til at gennemtænke hvad det egentlig er der sker og hvad det handler om. Hvorfor bliver du så ked af det, hvor er det du føler at du ikke slår til og hvordan kan du så ændre på dette?
Måske behøver maden ikke være noget særligt, måske kunne du lave dobbelt ret, så I kunne spise det samme to dage i træk, så den ene dag skal maden bare varmes. Måske kunne I bruge nogle timer i weekenden på at lave retter til fryseren så det i hverdagene er lettere og tager mindre tid. Måske kunne I købe færdigretter nogle dage, det behøver ikke være mad fra grillen, du kan købe færdige fiskeretter hos fiskehandleren eller besøge den lokale slagter. Mange er begyndt at sælge gode og forholdsvis billige retter man kan tage med hjem og jeg ved at det er muligt i nærheden af hvor du bor ... :o) Det kunne måske også være en aftale at far tager mad med hjem en gang imellem, så I på den måde skiftes og sørger for det.
Du kunne også lave en aftale med din mor, som en gang imellem har Aksel. Hun kunne måske give ham et bad, så du ikke behøver tænke på det, når I kommer hjem, I kunne måske også spise sammen en aften ...
Og rengøring, tja det afhænger jo af økonomi, man kunne måske overveje rengøringshjælp til alt det grove, støvsuge, vaske gulv og ordne badeværelse.
Jobsituationen er jo ofte også noget økonomisk, vi er nødt til at arbejde fuld tid for at få hverdagen til at hænge sammen, men nogle gange kan mindre jo gøre det og det er også vigtigt at familielivet fungerer. At arbejde på nedsat tid, finde et andet arbejde .. der er mange muligheder.
Så kære Kaye, du er altså nødt til at finde ud af, hvad det hele handler om, - hvorfor bliver du så ked af det og hvordan kan tingene så blive ændret...?
Stort knus herfra, det skal nok gå alt sammen, rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske