Svar: Hvordan får vi hverdagen til at hænge sammen?

28. juli 2008

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kaye

Tak for dit brev, det er godt du skriver:o) Jeg kan godt ud af dit brev se at du oplever eftermiddage og aftener hårdt og du fortæller at det ofte er så meget at du tilsidst sidder i sofaen og græder ...

Hvad handler det om? En ting er at det er svært at få tiden til at slå til, det er svært rent logistikmæssigt både at nå at handle, lave mad, bade sin dreng og samtidig være sammen med ham, have ham siddende i din favn osv. som han fortsat har behov for ... men handler det også om noget andet?

Hvordan har du det med dit arbejde? Ville du egentlig gerne noget andet, sættes ned i tid, er det for tidligt for dig at starte fuld tid nu, føles det forkert?

Hvilke forventninger har du? Stiller du store krav til dig selv, til hjemmet, madlavningen, til din rolle som mor eller ...?

Jeg tror du er nødt til at gennemtænke hvad det egentlig er der sker og hvad det handler om. Hvorfor bliver du så ked af det, hvor er det du føler at du ikke slår til og hvordan kan du så ændre på dette?

Måske behøver maden ikke være noget særligt, måske kunne du lave dobbelt ret, så I kunne spise det samme to dage i træk, så den ene dag skal maden bare varmes. Måske kunne I bruge nogle timer i weekenden på at lave retter til fryseren så det i hverdagene er lettere og tager mindre tid. ...

Annonce

... Måske kunne I købe færdigretter nogle dage, det behøver ikke være mad fra grillen, du kan købe færdige fiskeretter hos fiskehandleren eller besøge den lokale slagter. Mange er begyndt at sælge gode og forholdsvis billige retter man kan tage med hjem og jeg ved at det er muligt i nærheden af hvor du bor ... :o) Det kunne måske også være en aftale at far tager mad med hjem en gang imellem, så I på den måde skiftes og sørger for det.

Du kunne også lave en aftale med din mor, som en gang imellem har Aksel. Hun kunne måske give ham et bad, så du ikke behøver tænke på det, når I kommer hjem, I kunne måske også spise sammen en aften ...

Og rengøring, tja det afhænger jo af økonomi, man kunne måske overveje rengøringshjælp til alt det grove, støvsuge, vaske gulv og ordne badeværelse.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jobsituationen er jo ofte også noget økonomisk, vi er nødt til at arbejde fuld tid for at få hverdagen til at hænge sammen, men nogle gange kan mindre jo gøre det og det er også vigtigt at familielivet fungerer. At arbejde på nedsat tid, finde et andet arbejde .. der er mange muligheder.

Så kære Kaye, du er altså nødt til at finde ud af, hvad det hele handler om, - hvorfor bliver du så ked af det og hvordan kan tingene så blive ændret...?

Stort knus herfra, det skal nok gå alt sammen, rigtig god sommer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Kostfibre og børn

Det lille barn kan få diarré og løs afføring af at få for mange kostfibre. Især hvis barnet spiser grød og brød med hele kerner, eller rå grøntsager og meget frugt, kan barnet få for mange kostfibre.

Små børn må gene spise fuldkorn, men det anbefales, at de også spiser andre kornprodukter, da de let kan få for meget kostfiber. Når barnet i 8 måneders alderen begynder at spise brød, så bør ca. halvdelen af brødet være rugbrød og fuldkornshvedebrød og resten varieres mellem hvidt...

Læs mere i Babylex

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os