Svar: Når han afviser brystet
28. juli 2008
Alder:
3 mdr.
Kære Lene
Kunne det ikke tænkes at din dreng nu har været igennem sit appetitspring, hvor han har haft behov for at spise hyppigere og mere kortvarigt og derved har fået mælkemængden sat lidt op?
Det vil betyde at han nu får mere mælk på kortere tid og samtidig er han også blevet det ældre, har flere kræfter, et bedre vacuum og dier således på en anden måde. Han vil således være i stand til at få dækket sit behov for mælk og spise et måltid på kortere tid end han tidligere har brugt, så når han siger fra, er det fordi han ikke behøver mere ...?
Du beskriver jo en dreng som spiser fint generelt, men som en gang imellem så tager en kortvarig tår. Imellem disse måltider er han dog glad, tilfreds, udvikler sig fint osv. og så tager han tilsyneladende godt på. Han lyder således ikke som om at han mangler noget men er ret god til at regulere det selv. Det bedste du kan gøre er derfor at tilbyde ham brystet ca hver 3 time, hvor han selv virker interesseret og gerne vil og så tro på at han spiser og tager fra, - det han har behov for.
Hvis du oplever at han bliver meget forstyrret i løbet af dagen og har svært ved at koncentrere sig om brystet i dagtimerne, så prøv at lægge dig i soveværelset med ham. Træk gardinerne for, åben vinduet så der er frisk og kølig luft og am ham så liggende ligesom du ville gøre om natten. På den måde kan du måske få ham til at tage lidt mere og det kan være rart for jer begge:o)
Fortsat held og lykke, håber mine tanker giver dig lidt ro:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske