Svar: Når han afviser brystet

28. juli 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Lene

Kunne det ikke tænkes at din dreng nu har været igennem sit appetitspring, hvor han har haft behov for at spise hyppigere og mere kortvarigt og derved har fået mælkemængden sat lidt op?

Det vil betyde at han nu får mere mælk på kortere tid og samtidig er han også blevet det ældre, har flere kræfter, et bedre vacuum og dier således på en anden måde. Han vil således være i stand til at få dækket sit behov for mælk og spise et måltid på kortere tid end han tidligere har brugt, så når han siger fra, er det fordi han ikke behøver mere ...?

Du beskriver jo en dreng som spiser fint generelt, men som en gang imellem så tager en kortvarig tår. Imellem disse måltider er han dog glad, tilfreds, udvikler sig fint osv. og så tager ...

Annonce

... han tilsyneladende godt på. Han lyder således ikke som om at han mangler noget men er ret god til at regulere det selv. Det bedste du kan gøre er derfor at tilbyde ham brystet ca hver 3 time, hvor han selv virker interesseret og gerne vil og så tro på at han spiser og tager fra, - det han har behov for.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du oplever at han bliver meget forstyrret i løbet af dagen og har svært ved at koncentrere sig om brystet i dagtimerne, så prøv at lægge dig i soveværelset med ham. Træk gardinerne for, åben vinduet så der er frisk og kølig luft og am ham så liggende ligesom du ville gøre om natten. På den måde kan du måske få ham til at tage lidt mere og det kan være rart for jer begge:o)

Fortsat held og lykke, håber mine tanker giver dig lidt ro:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor