Svar: Min baby er fed!

27. juli 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære MAJ

Det lyder godt at I nu har fået en lille smule mere struktur på dagen og at Hannah er begyndt at sove lidt bedre og falde i søvn lidt lettere. Fortsæt endelig med planen om de 3 lure dagligt ... :o)

Og hvor lyder hun i øvrigt dejlig din pige, sund og ligesom hun skal være. Det er helt normalt at børn der bliver ammet fuldt, kan blive meget store i starten, men dette udligner sig altid inden de bliver et år, hvor de som oftest vil veje det samme som andre børn. Det er således ikke usædvanligt at en pige der ammes, tager rigtig godt på og når op på 10kg inden hun er ½ år. Tilgengæld tager barnet ofte så ikke mere end et par kg på derfra og indtil 12 måneders alderen og det er helt fint.

Din datter er altså ligesom hun skal være og man kan og skal med børn der ammes ikke nægte dem brystet fordi man synes det bliver for tykke. Det er noget andet med børn, der får flaske, her kan man godt være nødt til at rationere fordi de overspiser. At I tidligere har været sat på 'bryst-rationering' er således ikke det gængse, det må du ikke gå ud fra, det er og har været en helt speciel situation:o)

At din datter lige nu søger brystet ekstra om natten hænger højst sandsynligt sammen med at hun er igang med et appetitspring samt at det er meget varmt i øjeblikket og hun derfor har behov for ekstra væske. Ved at die kortvarigt og hyppigt får hun mere af den vandholdige mælk som slukker tørsten.

Det er tidligst fra 4 måneder at man kan begynde med skemad og vælling og her tæller man ikke uger men måneder. Selvom din datter tilsyneladende stortrives med amning, så er det jo et faktum at hun skal passes når hun er 5 måneder og at hun derfor er nødt til at lære at tage en flaske. Børn der er så glade for brystet som hun er, vil ofte ...

Annonce

... afvise flasken hvis de først får den introduceret i 5 måneders alderen og så har I et problem. Det er derfor rigtig godt at du allerede nu overvejer at tilbyde flaske og det synes jeg du skal gøre.

Du eller far kan give hende bare en flaske dagligt så hun på den måde bliver vant til at få den og i takt med at tiden nærmer sig, hvor hun skal passes og du vil stoppe amning, så vil det være rigtig godt at du udskifter en amning af gangen med en flaske. Det vil sige at hvis du til den tid ammer 5 gange dagligt og giver flaske 1 gang, så skal du forsøge at amme 4 gange og give flaske 2 gange, derefter 3 x amning og tilsvarende flaske osv. Indtil du mener det fungerer.

Det er vigtigt at din krop kan følge med og du ikke får en brystbetændelse fordi mælken ikke tømmes ud, derfor er nedtrapning godt. Det er også godt for din datter, da hendes mave så bedre kan vende sig til modermælkserstatningen, ellers kan du risikere at hendes mave går fuldstændig i stå.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Der er ikke tvivl om at modermælkserstatning mætter lidt mere end modermælk gør og det betyder at børn der får flaske ofte spiser mindre hyppigt end børn der ammes. Det er måske det du har kunne fornemme da storesøster var lille og du skiftede over til flaske med mme.

Med hensyn til hovedpude anbefales det, som du selv skriver, normalt ikke. Det er bedst for barnet at sove med hovedet på et fast, glat underlag. Det anbefales først at man giver barnet en pude, når det er så gammelt at det selv kan bede om det ...

Nu har jeg jo ikke set din pude og derfor er det svært at vurdere. Måske ville en sammenfoldet stofble være ligeså godt ved hendes ansigt?

Jeg håber mine tanker hjælper lidt på vej og nyd du din dejligt runde datter - hun lyder som sagt sund og ligesom hun skal være:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en virkelig god brevkasse/side. Du gør et fantastisk stykke arbejde.

Kærligste Hilsener
Mia, gravid med sit første barn.